Obiekty techniki regionu łódzkiego
Wśród wielu bogactw i atrakcji turystycznych województwa łódzkiego nie może zabraknąć zabytków związanych z historią techniki, rzemiosła i działalności produkcyjnej człowieka. Już sama Łódź jest jednym wielkim zabytkiem XIX-wiecznego przemysłu, a komunikacyjną osią regionu stała się ponad sto lat temu Kolej Warszawsko-Wiedeńska. Dlatego też z tym większą przyjemnością polecamy Państwu mapę „Obiekty techniki regionu łódzkiego”. To kolejna publikacja tematyczna prezentująca walory Łódzkiego, dokumentująca jego historię i ułatwiająca turystom zwiedzanie naprawdę pasjonujących zabytków. Mapa pozwala obserwować jak gospodarczo rozwijały się ziemie obecnego województwa łódzkiego.
Na początku były to kopalnie piasku i wapna, dymarki do pozyskiwania żelaza. Natomiast później – spichlerze, młyny wodne, wiatraki, zachowane do dziś kuźnie, warsztaty rzemieślnicze czy też drewniane domy tkaczy. Od XIX wieku datuje się błyskawiczny rozwój regionu. Równocześnie powstawały nowoczesne w tamtych czasach linie komunikacyjne, mosty, parki maszynowe
w fabrykach. Wyroby łódzkiego przemysłu włókienniczego i tekstylnego trafiały do najdalszych zakątków świata. Wielkie fabryki powstawały także w Lutomiersku, Konstantynowie, Aleksandrowie, Zgierzu. Łódź połączyła się z tymi miastami poprzez najdłuższą w Polsce i czynną do dziś linię tramwajową.
Podziwiając zachowane zabytkowe obiekty techniki myślimy przede wszystkim o ludziach, którzy je tworzyli. To oni pracowali przy krosnach, układali tory kolejowe czy też wznosili hale fabryczne. Zachowane lokomotywy i wagony w Karsznicach czy Skierniewicach, łódzkie tramwaje z początków XX wieku, nieczynne już maszyny przemysłowych imperiów Scheiblera czy Grohmana, drewniane domki tkaczy w Zgierzu – wszystko to jest pamiątką po tych, którzy budowali potęgę regionu.
Mamy nadzieję, że będziecie Państwo z sentymentem oglądać zabytki techniki, które są swoistym pozdrowieniem z przeszłości i przypomnieniem ciągłości żmudnej, lecz twórczej pracy pokoleń.