Kultura na widoku

piątek, 9 września 2016
We wrześniu, już po raz trzeci wystartowała ogólnopolska akcja Kultura na Widoku. Ten multimedialny projekt skierowany jest do wszystkich, którzy chcą legalnie korzystać z zasobów kultury, nie martwiąc się o duże koszty. Wydarzenie będzie trwało do 8 października, a zbiory będą dostępne jeszcze długo po zakończeniu.

Zorganizowana przez Fundację Legalna Kultura akcja pozwala na powszechny dostęp do ponad tysiąca utworów z 30 legalnych źródeł, które każdy może łatwo i szybko pobrać za pomocą linków i kodów QR. Łącznie na licznych plakatach, regałach, citylightach i na stronie internetowej Kultury na Widoku będzie pojawi się aż 275 filmów i spektakli teatralnych, 257 albumów muzycznych, 386 książek, 43 gry komputerowe oraz 97 wirtualnych spacerów po prestiżowych muzeach i galeriach całego świata.

W ofercie filmowej znajdziemy filmy twórców polskich i zagranicznych: „Miasto 44”, Jana Komasy, „W ciemności” w reżyserii Agnieszki Holland, „Idę” Pawła Pawlikowskiego, „Wilka z Wall Street” Martina Scorsese, „Nietykalnych” Oliviera Nakache i Erica Toledano, czy „Dziewczynę tatuażem” Davida Fischera. Z pozycji książkowej do dyspozycji są takie dzieła jak „Jadąc do Babadag” Andrzeja Stasiuka,  „Florystka” i „Pochłaniacz” Katarzyny Bondy, „Dziewczyna z pociągu” autorstwa Pauli Hawkins czy ksiązki Jacka Dukaja. W tym roku pojawiły się również nowości muzyczne, takie jak płyta „1976: A Space Odyssey” Zbigniewa Wodeckiego z Mitch & Mitch, „Annoyance and Disappointment” Dawida Podsiadły oraz ścieżka dźwiękowa z ostatniego sezonu „Gry o tron”. Ponieważ tegoroczna edycja projektu wypada w rok Krzysztofa Kieślowskiego, stworzono specjalną ofertę kolekcji jego filmów zawierającą m.in.: „Amatora”, „Trzy Kolory” oraz albumy z muzyką filmową. Nowością tegorocznej edycji jest możliwość wirtualnego spaceru po światowych galeriach sztuki i muzeach, m.in. nowojorskim Museum of Modern Art (MoMA), czy londyńskiej National Galery.

Aby skorzystać z wirtualnego zbioru, wystarczy dostęp do Internetu, by wpisać do przeglądarki odpowiedni adres podany przy pozycji, którą chcemy zachować. Można także użyć smarfonu albo innego urządzenia mobilnego, by móc szybko pobrać utwór. Można zrobić to poprzez stronę internetową Kultury na Widoku lub odszukać liczne plakaty, które pojawiły się w urzędach, szkołach i bibliotekach (20 000 plakatów). Dodatkowo, informacje i kody QR znajdują się na 600 citylightach na przystankach komunikacji miejskich w całej Polsce i na wyższych uczelniach. Informacyjne instalacje pojawią się także w przestrzeni publicznej w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu i na Festiwalu Filmowym w Gdyni. Większość pozycji w zbiorze jest bezpłatna, inne mają preferencyjne ceny, które nie przekraczają 10 zł (oprócz gier), co sprawia, że oferta jest dostępna dla każdego miłośnika kultury.
W akcje włączyło się wiele wybitnych polskich aktorów, muzyków i pisarzy, nagrane zostały też specjalne spoty promujące projekt z udziałem artystów, m.in. Zbigniewa Wodeckiego, Danuty Stenki i Joanny Jabłczyńskiej.

Projekt jest realizowany dzięki wsparciu: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury, miasta stołecznego Warszawy, AMS, GLS i Play. Współorganizatorem projektu jest Narodowe Centrum Kultury.     
 
Więcej na: www.kulturanawidoku.pl