VII edycja konferencji Kultura i Turystyka

piątek, 22 listopada 2013

Organizatorem VII już edycji konferencji KULTURA I TURYSTYKA, której hasło przewodnie brzmiało "miejsca spotkań" była Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego. Cykl ogólnopolskich spotkań to już marka, znak rozpoznawczy organizatorów, jak również osób społecznie i zawodowo zajmujących się kulturą i turystyką. Od 7 lat konferencja jest istotną platformą wymiany myśli i doświadczeń, okazją do zapoznania się z dobrymi praktykami, a także miejscem gdzie omawiane są bieżące problemy i wyzwania turystyki kulturowej. Podobne cele realizowane były w tym roku. Podczas dwóch dni wydarzenia (6-7 listopada 2013) zaprezentowaliśmy blisko 30 wykładów krajowych i zagranicznych.

Konferencja odbyła się w nowym hotelu DoubleTree by Hilton w Łodzi. Było to doskonałe miejsce do zorganizowania wydarzenia tej rangi. Najważniejsi są jednak ludzie. W konferencji wzięło udział około 230 znakomitych osobistości. Warto podkreślić, że większość z nich stanowili goście przyjezdni: przedstawiciele samorządów, dyrektorzy placówek kulturalnych, naukowcy, organizatorzy turystyki, a także studenci. Przedsięwzięcie było możliwe dzięki współpracy z Instytutem Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego oraz dofinansowaniu Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Pierwszy dzień rozpoczął się o godzinie 9:00 od rejestracji i powitania uczestników wydarzenia. Kilka minut po godzinie 10tej wykłady wprowadzające zaprezentowali Prof. Andrzej Kowalczyk z Uniwersytetu Warszawskiego, autorytet w dziedzinie turystyki kulturowej, który zwrócił uwagę na ważną rolę polityki turystycznej przy budowaniu strategii miast. Następnie wystąpił Prof. Krzysztof Skalski z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przedstawił ruch Cittaslow, wywodzący się z Włoch, będący stowarzyszeniem Światowej Sieci Miast Dobrego Życia. W sesji tej bardzo ciekawy referat na temat turystyki kulturowej i nowych muzeów w Polsce wygłosiła Prof. Dorota Folga-Januszewska z Uniwersytetu Kardynała S. Wyszyńskiego w Warszawie.
W tym roku gościliśmy dwie zagraniczne prelegentki. Jako pierwsza wystąpiła Pani Anna Aleksandrova z Uniwersytetu Łomonosowa w Moskwie, która opowiedziała o procesie otworzenia się stolicy Rosji na zagadnienia kultury i turystyki. Drugą zagraniczną prelegentką była Pani Jolanta Nolle z Fundacji Zollverein w Essen. Poprowadziła ona wykład na temat wykorzystania obiektów przemysłowych dla celów kulturalnych i turystycznych na przykładach niemieckich.
To już tradycja, że konferencja jest miejscem spotkań świata nauki ze światem kultury, biznesu, a jeszcze inaczej mówiąc to zetknięcie świata teoretyków i praktyków. Tych drugich reprezentowali m.in.: Pani Dorota Szczuka z Kazimierskiego Ośrodka Kultury, Promocji i Turystyki, Pani Joanna Kucharska z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, a także Pan Paweł Pawłowski z Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Drugi dzień rozpoczął się od dwóch równolegle prowadzonych warsztatów. Było to z pewnością urozmaicenie programu. Pierwszą propozycją był warsztat Pana Jarosława Marciuka i Pani Alicji Kosickiej z Inspiros Consulting Group na temat „Pięciu udowodnionych kroków do sukcesu w nowym marketingu.” Prowadzący zaprezentowali narzędzia social media wykorzystywane w marketingu. Drugi warsztat pt.: „Od osobowości do produktu turystycznego, czyli komunikacja reprezentantów różnych gałęzi nauki i biznesu.” poprowadziła Pani Agnieszka Nadstawna. Zajęcia te były skoncentrowane w głównej mierze na pracy grupowej, której celem było poznanie się uczestników, wskazanie ich mocnych stron, które mogą pomóc w pracy zespołowej i osiąganiu nakreślonych wcześniej celów. Poza warsztatami uczestnicy wysłuchali kolejnych interesujących i inspirujących wystąpień. Była to m.in. „Literacka interpretacja dziedzictwa łódzkich Żydów na podstawie koncepcji miejsc zapośredniczonych” Prof. Jacka Kaczmarka i Pani Karoliny Piotrowskiej, czy „Jakość i autentyczność: czy jedno wyklucza drugie?” Pana Marka Nowackiego. Wykład podsumowujący będący bezpośrednim nawiązaniem do tytułu tegorocznej konferencji, a więc „Miejsca spotkań kultury i turystyki” zaprezentowali współorganizatorzy konferencji: Dr Andrzej Stasiak i Prof. Bogdan Włodarczyk z Uniwersytetu Łódzkiego.
Na zakończenie warto wspomnieć o atrakcjach towarzyszących branżowym spotkaniom. W tym roku nasi goście, mieli okazję obejrzeć przedpremierowy spektakl jednego z najwybitniejszych artystów pochodzących z Łodzi. Była to fantastyczno-satyryczna ballada pt.: „Bal w operze” Juliana Tuwima, arcydzieło polskiej literatury XX wieku w reżyserii Darii Anfelli i Lecha Raczka. Po spektaklu goście zostali zaproszeni na uroczystą kolację, podczas której mogli już indywidualnie wymieniać się spostrzeżeniami i refleksjami na temat wcześniej wygłoszonych referatów.
Z tego miejsca w imieniu Organizatorów: Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego oraz Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego pragniemy serdecznie podziękować wszystkim uczestnikom, partnerom i patronom VII Ogólnopolskiej Konferencji Kultura i Turystyka – miejsca spotkań. Czujemy się docenieni, gdyż grono sympatyków cyklu KULTURA I TURYSTYKA stale się powiększa. Co więcej, wokół tego wydarzenia stworzyła się wspólnota osób: uczestników, ekspertów, którzy z wielkim zaangażowaniem śledzą nasze poczynania i co roku aktywnie uczestniczą w konferencji dzieląc się swoimi doświadczeniami.

DZIĘKUJEMY ZA PAŃSTWA PRZYBYCIE I JUŻ TERAZ SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA KOLEJNE EDYCJE!
ORGANIZATOR: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego
WSPÓŁORGANIZATOR: Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego
PARTNERZY: Ministerstwo Sportu i Turystyki, DoubleTree by Hilton w Łodzi, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Izba Turystyki Ziemi Łódzkiej, Polska Izba Turystyki Oddział w Łodzi, Organizacja Public Relations Image Group
PATRONI HONOROWI: Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polska Organizacja Turystyczna, Wojewoda Łódzki
PATRONI MEDIALNI: Purpose, Dziennik Turystyczny, BESTPLACE-Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Turystyka Kulturowa, Aktualności Turystyczne, Meeting Planner, TTG Central Europe, Poznaj Świat, Radio Łódź, TVP Łódź, Radio Parada, Rynek Podróży, Konfraternia Turystyczna

Źródło: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego