Zagłosuj na szybką kolej w łódzkim

wtorek, 24 marca 2015
Do końca marca można wziąć udział w konsultacjach społecznych dotyczących planu rozwoju Makroregionu Polski Centralnej czyli województw łódzkiego i mazowieckiego. Wśród propozycji inwestycji na tym terenie jest m.in. budowa kolei dużych prędkości i międzynarodowego lotniska między Łodzią a Warszawą.
 
Makroregion obejmuje 66 powiatów oraz 491 gmin. Mieszka tu ponad 7 mln osób, co stanowi 20% ludności Polski. Porozumienie o współpracy pomiędzy Mazowszem i Łódzkiem marszałkowie województw podpisali w lipcu 2012 r. w Nieborowie. W ubiegłym roku powstała wspólna Koncepcja Strategii Rozwoju Makroregionu Polski Centralnej 2030 - dokument stanowiący kolejny etap współpracy obu województw.
 
– Makroregion i jego strategia powstały m.in. po to, żeby dać sobie większe szanse na pozyskanie pieniędzy z unii europejskiej - mówił na konferencji prasowej marszałek Witold Stępień zachęcając do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych. - Zarówno Mazowsze, jak i Łódzkie są znaczącymi ośrodkami kształcenia, badań, innowacji oraz wdrażania nowych technologii. Ale łączą nas również dążenia do rozwoju i unowocześniania transportu.
W Koncepcji uwzględniono też takie dziedziny jak produkcja rolno-spożywcza, przemysł kreatywny i farmaceutyczny oraz usługi medyczne.
 
Teraz nad dokumentem pracuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Żeby ustalić jego ostateczny kształt, resort poddał dokument konsultacjom, w których każdy może wziąć udział. - Chcieliśmy im nadać konkretny charakter, stąd nasza propozycja wpisania do strategii m.in. kolei dużych prędkości i międzynarodowego lotniska między Łodzią a Warszawą - mówił marszałek Stępień.
 
Chcąc wziąć udział w konsultacjach należy wypełnić formularz on-line znajdujący się na stronie internetowej ministerstwa. Oto link do niego:
 
www.konsultacje.mrr.gov.pl

Propozycje zgłaszanych uwag/propozycji:
 
Treść uwagi/propozycji: (maksymalna ilość znaków dla pola to 2000)*

Wnosi się o wskazanie w „Strategii Rozwoju Polski Centralnej 2020 z perspektywą 2030”, listy projektów kluczowych dla rozwoju Polski Centralnej, uwzględniającej przedsięwzięcie polegające na budowie Centralnego Portu Lotniczego dla Polski.
 
Uzasadnienie: (maksymalna ilość znaków dla pola to 2000)*

Realizacja jako zadanie priorytetowe stanowić będzie realizację zapisów „Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych”, przyjętego uchwałą RM nr 86/2007 w dniu 8 maja 2007 roku;
 
Budowa Centralnego Portu Lotniczego przyczyni się w znacznym stopniu do zwiększenia multimodalności transportu Polski Centralnej oraz będzie miała kluczowe znaczenie dla zapewnienia połączeń międzykontynentalnych kraju. CPL wraz z autostradą A2 oraz Kolejami Dużych Prędkości stanowić będą zintegrowany węzeł transportowy zapewniający wysoki standard powiązań zarówno wewnątrz makroregionu jak i w powiązaniach krajowych i międzynarodowych.
Prognoza popytu na przewozy lotnicze przewiduje, iż po utworzeniu CPL liczba pasażerów korzystających z transportu lotniczego w Polsce wzrośnie blisko czterokrotnie, osiągając wartość 78,2 mln w 2035 roku (wg studium analitycznego „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski”). 
 
Treść uwagi/propozycji: (maksymalna ilość znaków dla pola to 2000)*

Wnosi się o wskazanie w „Strategii Rozwoju Polski Centralnej 2020 z perspektywą 2030”, listy projektów kluczowych dla rozwoju Polski Centralnej, uwzględniającej przedsięwzięcie polegające na budowie Kolei Dużych Prędkości  Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław.
 
Uzasadnienie: (maksymalna ilość znaków dla pola to 2000)*

Realizacja jako zadanie priorytetowe ma kluczowe znaczenie w wymiarach:
europejskim jako realizacja zapisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2015 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającej decyzję nr 661/2010/UE, gdzie wskazana jest jako element sieci bazowej.
krajowym jako realizacja zapisów:
·        Programu budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce, zakładającego stworzenie systemu KDP, który dzięki zastosowaniu najnowszych technologii i zachowaniu najwyższych standardów stanie się synonimem nowoczesnej kolei.
·        Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku, gdzie linia stanowi  element przyszłej sieci KDP.
·        Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., gdzie zapisano konieczność podjęcia decyzji dotyczącej budowy systemu KDP do 2020 r.
·        Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, która przewiduje kształtowanie podstawowych elementów sieci kolejowej dla Polski poprzez budowę docelowego systemu KDP.
 
Rola transportu dla rozwoju społeczno – gospodarczego Polski Centralnej, determinuje potrzebę stworzenia spójnego i sprawnie funkcjonującego w sieci europejskiej systemu kolejowego. Budowa Kolei Dużych Prędkości zapewni najwyższej jakości połączenie głównych ośrodków miejskich makroregionu z krajem i z zagranicą. Projekt stanowi odpowiedź na współczesne wyzwania cywilizacyjne i zdecydowanie wpłynie na wzrost konkurencyjności krajowych podmiotów gospodarczych dzięki znaczącemu zwiększeniu przepustowości dla ruchu towarowego i pasażerskiego. Realizacja linii „Y” przyczyni się do osiągnięcia europejskich standardów komunikacji oraz będzie miała znaczący wpływ na zrównoważenie gałęziowe transportu.