Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego obradowała w Bełchatowie

piątek, 20 września 2019
To było pierwsze w tym roku wyjazdowe posiedzenie WRDS. Odbyło się w siedzibie Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów. Wziął w nim udział marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.

Pierwszym tematem posiedzenia była Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego do 2030 roku. Założenia tego istotnego dla naszego regionu dokumentu i stan pracy nad nim przedstawiła Anna Szymańska z Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego.

Punktem wyjścia do dyskusji były zawarte w strategii diagnoza stanu województwa oraz wyzwania i najważniejsze cele na najbliższe lata. Wśród nich jest m.in. nowoczesna, innowacyjna i konkurencyjna gospodarka, obywatelskie społeczeństwo równych szans oraz atrakcyjna i dostępna przestrzeń. Jako mocne strony wymieniono położenie województwa, rolnictwo i związane z nim przetwórstwo, ale przede wszystkim potencjał energetyczny oparty na kopalni i elektrowni w Bełchatowie. Istotnym celem strategii ma być zrównoważony rozwój. Jednym z ważniejszych wyzwań jest zredukowanie ubóstwa i wykluczenia społecznego oraz poprawa dostępu do usług świadczonych w odpowiedzi na wyzwania demograficzne.

Biorący udział w dyskusji ocenili diagnozę jako trafną. Za ważne kwestie uznali jakość kształcenia w uczelniach wyższych i ich atrakcyjność nie tylko dla absolwentów szkół średnich z regionu, jakość usług medycznych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

- Serdecznie dziękuję za tę dyskusję oraz za to, że mogliśmy zaprezentować, na jakim etapie jest praca nad tym istotnym dokumentem – podsumował marszałek Grzegorz Schreiber. – Bardzo zależy mi na tym, aby strategia była jak najlepsza dla naszego województwa. Żeby nie trafiła do szuflady, a była żywym dokumentem, nad którym będziemy się wszyscy pochylać i pilnować, by była rzeczywiście realizowana. To ma być strategia zrównoważonego rozwoju, a co za tym idzie, mają na niej skorzystać wszystkie miasta. Łódź jest bardzo ważna i powinna mieć szczególne miejsce w strategii, ale jest jednym z miast województwa. A nam zależy na tym, żeby wszystkie miasta dostały szansę rozwoju, szczególnie te, które zostały zaniedbane i straciły pozycję społeczną.

Kolejnym punktem posiedzenia WRDS był wpływ budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pomiędzy Łodzią a Warszawą na społeczno-gospodarczą sytuację województwa łódzkiego. Założenia i stan realizacji tej kluczowej dla naszego regionu i kraju inwestycji przedstawił Aleksander Wołowiec, ekspert w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK w Ministerstwie Infrastruktury.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tysięcy hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo około 100 milionów.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w sąsiedztwie portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Podróż koleją z Łodzi do CPK trwałaby 25 minut, do Warszawy - 42 minuty, do Poznania i Wrocławia niewiele ponad godzinę. Do Białegostoku i Lublina pociągi mają jechać około 2 godzin. Plany zakładają, że do 2030 roku powstanie 300 km tras Kolei Dużych Prędkości. To ważne dla naszego województwa, bo dużo szybciej będzie podróżować pociągiem z większości miast regionu do stolicy województwa.

- Region łódzki jest bezpośrednim beneficjentem koncepcji CPK – mówił z kolei Michał Leszczyński, dyrektor Biura Nieruchomości i Zagospodarowania przestrzennego w Ministerstwie Inwestycji. – Jako przykład podam branżę logistyczną, która już bardzo szybko się rozwija, a region łódzki jest pod tym względem bardzo konkurencyjny. Ale te efekty nie kończą się na branży logistycznej. Ważnym czynnikiem jest metropolizacja, dzięki której w Łodzi i regionie będą mogły się lokować siedziby dużych firm. To największy efekt CPK, o który się powinno walczyć. Infrastruktura, którą planujemy zbudować wokół portu będzie silnie oddziaływać na Łódź i region łódzki.
- Bardzo się cieszę z tej informacji - zauważył Marcin Kosiorek, starosta łowicki. - Powiat łowicki i skierniewicki będą najbliżej tej strefy oddziaływania. Ważne jednak, by konsultować z nami kierunki działań. Żebyśmy mogli opracować plan kształcenia kadr, które będą pracować w Centralnym Porcie Komunikacyjnym i przygotować lokalny biznes, by mógł skorzystać z szans, jakie daje CPK.

Na zakończenie uczestnicy posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego zwiedzili odkrywkę węgla brunatnego Szczerców.
aa