Podziemny tunel kolejowy w Łodzi otworzy nowe możliwości komunikacji

środa, 27 lutego 2019

W środę 27 lutego odbyła się konferencja prasowa poświęcona kolejnemu etapowi projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska /Łódź Żabieniec”.  

W spotkaniu zorganizowanym na terenie dworca Łódź Fabryczna wzięli udział: wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński,  Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Joanna Kopcińska oraz członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Arnold Bresch. Był też obecny m.in. przedstawiciel wykonawcy inwestycji oraz parlamentarzyści z regionu łódzkiego. Marszałka województwa Grzegorza Schreibera reprezentował dyrektor Departamentu Infrastruktury w UMWŁ Grzegorz Jastrzębowski.

Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wkracza w kolejny etap. Wykonawca, konsorcjum firm Energopol Szczecin S.A oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego Sp. z.o.o. zamówił specjalistyczne maszyny do drążenia tuneli pod miastem. Inwestycja za ponad 1,7 mld złotych, współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko otworzy nowe możliwości dla przewozów kolejowych w Polsce.

- To inwestycja kluczowa nie tylko dla Łodzi, nie tylko dla regionu. To inwestycja, która trwale zmieni kolejową mapę Polski, umożliwiając znacznie bardziej racjonalnie i szybsze podróżowanie. To wielkie udogodnienie dla mieszkańców Łodzi i okolic, ale też wielka szansa, aby tu w sercu Polski, powstało chętnie i często odwiedzane centrum kulturalno-turystyczne. Wierzę, że Łódź dobrze tę szansę wykorzysta – powiedział Piotr Gliński, wiceprezes Rady Ministrów.

- Inwestycja w samym sercu Łodzi to kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dzięki takim projektom łączymy regiony naszego kraju i podnosimy standard życia mieszkańców – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

- Inwestycja w infrastrukturę to jeden z kluczowych obszarów wpływających na rozwój Łodzi, jak i całego regionu. Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna- Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec nie tylko zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróży pasażerów, ale również przyczyni się do przyciągnięcia turystów z całej Polski i Europy, co da impuls rozwojowy dla miasta. Dodatkowo transport szynowy jest transportem przyjaznym środowisku, co wpisuje się w politykę Unii Europejskiej – powiedziała Joanna Kopcińska, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

- Budowa tunelu średnicowego to zapowiadana przez nas kontynuacja prac rozpoczętych budową Łodzi Fabrycznej. Na projekcie wykorzystane będą nowoczesne i bezpieczne techniki i technologie, by stworzyć jeszcze sprawniejszy system transportu kolejowego w Polsce – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Budowa tunelu średnicowego przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych. Mieszkańcy aglomeracji łódzkiej i województwa zyskają lepsze możliwości codziennych dojazdów koleją do pracy i szkoły. Nowe przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum Łodzi, co podniesie jej atrakcyjność turystyczną i biznesową. Prace projektowe przy budowie tunelu postępują zgodnie z planem. Wykonawca inwestycji szykuje się do prac budowlanych, które rozpocznie w połowie 2019 roku. Zgodnie z harmonogramem projekt budowlany przedstawiający szczegółowy opis inwestycji powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na realizację w drugim kwartale 2019 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2021 roku.

Dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. 3 km), będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała do tej pory w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca (4 tunele o łącznej długości 4,5 km). Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, znajdzie się na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej). Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia m.in. pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie prowadzony monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską.
 

Do obsługi połączeń przez tunel średnicowy jest już przygotowana Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Pociągu będą kursowały pod ziemią nawet co 8 minut. Dzięki inwestycji mieszkańcy województwa zyskają szybkie połączenia z północy na południe i ze wschodu na zachód.

Tunel średnicowy połączy Dworzec Łódź Fabryczna z Dworcem Łódź Kaliska na południu, a od północy ze stacją Łódź Żabieniec. Inwestycja pozwoli na trasowanie pociągów ŁKA z północy na południe i ze wschodu na zachód przez ścisłe centrum miasta. W części podziemnej znajdą się dwa przystanki kolejowe: Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. Po wybudowaniu tunelu podróż ŁKA ze stacji Łódź Widzew do Łodzi Kaliskiej zajmie zaledwie 16 minut. Pociągi będą zatrzymywały się w ścisłym centrum miasta. Na terenie aglomeracji łódzkiej planowane jest uruchomienie linii wahadłowych: W1 ze Zgierza przez tunel i Łódź Fabryczną do Dworca Łódź Widzew i W2 z Pabianic przez tunel i Łódź Fabryczną do Łodzi Widzewa. Pociągi będą kursowały co 8 minut.

Na inwestycji zyskają mieszkańcy całego województwa łódzkiego. Po wybudowaniu tunelu Łódzka Kolej Aglomeracyjna całkowicie zmieni układ połączeń. Wydłużone zostaną dotychczasowe trasy. Pociągi z Kutna pojadą do Radomska, a z Łowicza do Tomaszowa Mazowieckiego (Opoczna po elektryfikacji). Połączenia z Sieradza będą z kolei wydłużone aż do Skierniewic i dalej w kierunku Warszawy.

(dk, tekst na podstawie materiałów prasowych: PKP PLK, ŁKA)