Jeden system dla roweru publicznego w Łódzkiem
wtorek, 29 października 2024Wojewódzki system rowerów publicznych może zostać zintegrowany z systemem roweru publicznego działającym w Łodzi. Wojewódzcy i miejscy radni rozpoczęli dyskusję nad takim rozwiązaniem.
Radni wojewódzcy i miejscy spotkali się w tej sprawie na wspólnym posiedzeniu Komisji Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa Województwa Łódzkiego oraz Komisji Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej w Łodzi.
Dziś w naszym województwie działają dwa systemy rowerów publicznych. Wojewódzki – Rowerowe Łódzkie, działający od 2019 roku w 10 miastach: Łodzi, Koluszkach, Kutnie, Łasku, Łowiczu, Pabianicach, Sieradzu, Skierniewicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu. System został pomyślany tak, żeby ułatwić mieszkańcom dojazd do stacji kolejowych i korzystanie z bogatej oferty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dlatego stacje są zlokalizowane w sąsiedztwie dworców PKP oraz przy przystankach komunikacji miejskiej. Projekt był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020 oraz Budżetu Państwa.
Łódź, oprócz roweru wojewódzkiego, ma także swój rower publiczny. Jak mówili radni miejscy, w mieście obecność obu systemów powoduje pewien chaos. Mimo że oba systemy obsługuje ten sam operator, obowiązują dwa różne cenniki, bywa też, że użytkownicy mylą jednoślady i oddają je w niewłaściwych stacjach. A za to są pobierane dodatkowe opłaty.
Stąd pomysł, żeby w Łodzi oba systemy zostały połączone,. Na integrację systemów Łódź dostała zgodę samorządu województwa już w sierpniu tego roku. Dziś radni rozpoczęli dyskusję o tym, aby ten pomysł zrealizować w całym regionie. Fakt, że oba systemy – wojewódzki i łódzki, obsługuje ten sam operator, może być ułatwieniem takiego procesu. Dobra jest też chwila na takie rozmowy, bo w obu systemach dobiega końca wymagana w dokumentach trwałość projektów.
Radni wysłuchali informacji o tym, jak funkcjonują rower wojewódzki i miejski oraz pomysłów na to, co zrobić, żeby połączone systemy były skuteczne, czyli miały chętnych i spełniały oczekiwania użytkowników.
- To początek dyskusji. Radni zapoznali się z podstawowymi informacjami o obu systemach. Padło wiele pytań. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby te dwa systemy być może w przyszłości zintegrować, ale oczywiście zależy to od decyzji władz województwa i miasta – mówiła po spotkaniu Hanna Gil-Piątek radna wojewódzka, przewodnicząca Komisji Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa WŁ.
- W integracji obu systemów jest duży potencjał. Wprowadzając do systemu rowery elektryczne i integrując go z przewoźnikiem kolejowym, jakim jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna można osiągać znakomite wyniki jeśli chodzi o liczbę wypożyczeni – dodał Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.