Jaki dworzec Łódź Kaliska?

czwartek, 11 kwietnia 2019
Lepsza dostępność do peronów, więcej wind no i ładniejsze wnętrze – tego oczekują pasażerowie na dworcu Łódź Kaliska. PKP szykuje się do jego przebudowy i rozpoczęło konsultacje społeczne w tej sprawie.
 
Remont dworca Kaliskiego w Łodzi, jaki został przeprowadzony przed 30 laty, w zasadzie nigdy nie został dokończony. To dlatego trzy perony we wschodniej części dworca są peronami czołowymi, z których wyjazd może odbywać się tylko w kierunku północnym, nieczynne jest przejście podziemne pod peronami w rejon dworca autobusowego i poczty. Sam budynek szybko zaczął się sypać, a wschodni parking dla samochodów to prowizorka.
 
Jednak to się zmieni! „Program inwestycji dworcowych na lata 2016-2023” Polskich Kolei Państwowych, które zarządzają obiektami, zakłada przebudowę 188 z nich. Jednym z największych jest właśnie łódzki dworzec.
Żeby zmiany były powszechnie akceptowalne, PKP zorganizowało konsultacje społeczne w formie warsztatów urbanistycznych dotyczące przebudowy dworca. Zaproszeni zostali na nie przedstawiciele organizacji pozarządowych, samorządowcy, urzędnicy zajmujący się infrastrukturą kolejową i drogową oraz zainteresowani mieszkańcy. Zebrane zostały opinie, potrzeby i oczekiwania. Na tej podstawie powstanie projekt przebudowy obiektu.
 
Remont dworca zbiegnie się z budową wyczekiwanego od ponad wieku bezpośredniego połączenia dworców Kaliskiego i Fabrycznego tunelem pod miastem. A jeszcze przed przebudową dworca dokończony zostanie wschodni wiadukt. Urząd Marszałkowski sfinansował dokumentację przedprojektową, PKP PLK przy wsparciu funduszy unijnych pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego zrealizuje projekt. Wkrótce wyłoniony zostanie wykonawca, który wiadukt dokończy. Ułożone zostaną na nim tory łączące linię kolejową nr 25 w kierunku Łódź Chojny z linią kolejową nr 15 w kierunku Zgierza; wybudowane zostaną dwa nowe perony zbliżone do al. Bandurskiego, w miejsce starych bardzo oddalonych od budynku dworcowego; jeśli będzie takie oczekiwanie PKS i podróżnych, uruchomiony zostanie zamurowany obecnie tunel łączący halę budynku dworcowego z dworcem PKS; powstaną dwie nowe windy.
jg