Czy empatia może stać się fundamentem nowoczesnej edukacji? W Zduńskiej Woli udawadniają, że tak !
piątek, 4 kwietnia 2025Jak powinna zmienić się szkoła w XXI wieku? Jakie wyzwania stawia przed nami współczesne społeczeństwo? Jak wspierać dzieci i młodzież w świecie pełnym bodźców i presji? Odpowiedzi na te pytania szukają uczestnicy konferencji „Empatyczna edukacja – Empatyczna Polska”, która po raz czwarty odbywa się w Zduńskiej Woli. To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło: nauczycieli, naukowców, dyrektorów szkół, rodziców i uczniów z całej Polski, którzy wspólnie zastanawiają się, jak stworzyć szkołę, do której uczniowie przychodzą z chęcią, a nauczyciele z pasją wykonują swój zawód.
Eksperci o wyzwaniach edukacji
Konferencję otworzył prezydent Zduńskiej Woli Konrad Pokora, który symbolicznie zademonstrował potrzebę zmian, zdejmując krawat jako znak odejścia od sztywnego modelu edukacji.
Pomysłodawczyni wydarzenia, Anna Szulc, nauczycielka matematyki w I Liceum Ogólnokształcącym w Zduńskiej Woli i autorka licznych publikacji o empatycznej edukacji, została nagrodzona owacją na stojąco.
Wykład inauguracyjny wygłosiła dr hab. Joanna Mytnik, prof. Politechniki Gdańskiej, poruszając temat: „Haptyczne pokolenie w szkole sprzed 200 lat w dobie AI, czyli opowieść o tym, jak slay empatia uratuje świat”. Ekspertka zwróciła uwagę na fakt, że dzisiejsza szkoła nie nadąża za rzeczywistością, a uczniowie coraz częściej budują swoją tożsamość w sieci, tracąc kontakt z realnym światem. Współczesną edukację przyrównała do pociągu widmo lub Tytanika, który już uderzył o górę lodową i teraz zastanawia się dokąd to wszystko zmierza i przedstawiła informacje, z których jasno wynika, że w dużej mierze coraz większa liczba dzieci jest przytłoczona, pełna lęku i niestety wycofana.
Jak pomóc dzieciom w kryzysie?
Jednym z kluczowych wystąpień na konferencji była prezentacja dr Marcina Szulca, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, który poruszył temat nastolatków w kryzysie psychicznym. Jego poruszająca prezentacja dosłownie porwała salę. Ekspert wskazał, że nastolatkowie czują się coraz bardziej osamotnieni, a presja społeczna na osiąganie sukcesu sprawia, że wielu z nich nie radzi sobie emocjonalnie. Pokolenie ,, Z” , o którym mówił ekspert potrafi za to asertywnie stawiać granice i żądać właściwej proporcji pomiędzy pracą a życiem. Dr Szulc podkreślił, że kluczową rolę w procesie dorastania odgrywa rodzina – to właśnie w domu dzieci powinny znajdować najwyższy poziom wsparcia i miłości, które pomogą im odnaleźć się w wymagającym świecie.
Konferencja, która może zmienić przyszłość szkoły
To nie tylko debata, ale także konkretne działania! Podczas licznych warsztatów i dyskusji nauczyciele pracują nad rozwiązaniami, które mogą realnie wpłynąć na kształt polskiej edukacji. Co ważne, wszystkie wypracowane przez pedagogów uwagi i stanowiska trafią do Ministerstwa Edukacji, prezentacje będą też upublicznione aby stać się częścią przyszłych zmian systemowych.
Empatia w praktyce – kultura i refleksja
Konferencji towarzyszą wydarzenia otwarte dla mieszkańców Zduńskiej Woli. W piątek uczniowie I LO im. Kazimierza Wielkiego zaprezentują też spektakl „MURY IV”, który porusza temat wpływu wychowania na życie dzieci oraz trudności w komunikacji między pokoleniami.
Czy szkoła może być empatyczna?
Uczniowie I LO w Zduńskiej Woli nie mają wątpliwości – w przyjaznej atmosferze nawet matematyka staje się prostsza. A nauczyciele? Ci, którzy pojawili się na konferencji również bardzo chcą zmiany , szkoły która wspiera zamiast oceniać, uczy zamiast stresować, rozwija zamiast ograniczać.
- Szkoła, do której chce się wracać czyli empatyczna szkoła, to taka, która pozwala uczniom rozwijać się w swoim tempie, akceptuje ich takimi, jakimi są i daje im przestrzeń do odkrywania własnych talentów – mówi Emilia, uczennica I LO w Zduńskiej Woli i dodaje - Oceny, walka i rywalizacja wcale nie pomagają nam w chodzeniu do szkoły.
Dzięki organizacji takich inicjatyw, jak ogólnopolska konferencja - ,, Empatyczna edukacja - Empatyczna Polska” Zduńska Wola staje się pionierem pozytywnych zmian w edukacji, pokazując, że empatia i zrozumienie to fundament nowoczesnej szkoły.
Agnieszka Lubiatowska, Tomasz Grala