„Łódzkie dwujęzyczne”, czyli angielski drugim językiem przedszkolaków

poniedziałek, 6 grudnia 2021

To inwestycja w przyszłość dziecka, szansa na jego lepszy rozwój, ale też radość i satysfakcja ze zdobycia nowych umiejętności. Same zalety ma pilotażowy projekt „Łódzkie dwujęzyczne”, realizowany w przedszkolach z terenu Łodzi i województwa łódzkiego. Jego idea to wychowanie w dwujęzyczności, by angielski stał się naturalnym, drugim językiem używanym przez dzieci.

Promocji projektu poświęcono poniedziałkową konferencję prasową w Miejskim Przedszkolu nr 207 w Łodzi. Tam marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber przedstawiał dziennikarzom zalety „Łódzkie dwujęzyczne”, maluchom z placówki przy ul. Piotrkowskiej zostawił z kolei upominki z okazji Mikołajek.

Inspiracją projektu była idea wychowania w dwujęzyczności od urodzenia tak, by angielski stał się naturalnym, drugim językiem używanym przez dzieci, a nie był traktowany jako język obcy. Drugim aspektem była możliwość realizowania tego programu przez nauczycieli nieznających angielskiego.

- „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” – nie bez powodu przywołujemy dziś to stare powiedzenie. Uważamy, że jeśli dobrze przeprowadzimy ten projekt, to Jaś, kiedy dorośnie, nie będzie miał problemów z angielskim – mówi marszałek. – To pilotażowy projekt, który będziemy chcieli rozszerzyć, by dotrzeć do mniejszych miejscowości, gdzie potrzeby są jeszcze większe.

Informacja o rozpoczęciu projektu spotkała się z entuzjazmem wśród nauczycieli przedszkoli w całym województwie łódzkim. Obecnie w projekt zaangażowanych jest 25 placówek z terenu Łodzi i województwa łódzkiego.

Projekt zakłada współpracę pięciu ośrodków doskonalenia nauczycieli z terenu województwa łódzkiego. Od 1 września 2021 roku „Łódzkie dwujęzyczne” jest realizowany przez Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego w Łodzi, przy współudziale Centrów Rozwoju Edukacji z całego województwa (Piotrków Trybunalski, Skierniewice, Sieradz, Zgierz).

- Województwo łódzkie kupiło pomoce dydaktyczne związane z realizacją tego programu, dzięki nim będzie można porównać wyniki naszych działań w całym województwie – mówiła podczas konferencji dyrektor CRE WŁ w Łodzi Sylwia Laskowska. - „Łódzkie dwujęzyczne” wpisuje się w Strategię Województwa Łódzkiego 2030, bo myślimy o przyszłości naszych małych obywateli, o tym, żeby było im łatwiej na rynku pracy. A dwujęzyczność to nie tylko rozwój kreatywnego myślenia, większej wyobraźni, ale co ciekawe (w dodatku udowodnione naukowo), dzieciaki, które uczą się drugiego języka, łatwiej rozwijają język ojczysty.

„Łódzkie dwujęzyczne” jak dotąd świetnie sprawdza się w Przedszkolu Miejskim przy ul. Piotrkowskiej. - W projekcie biorą udział wszystkie nauczycielki i wszystkie dzieci z naszej placówki w wieku od 3 do 6 lat – mówi dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 207 w Łodzi Beata Nogaj. – Rozpoczęliśmy od szkolenia i zapoznania się z przekazanymi nam materiałami edukacyjnymi. Potem z ideą projektu zapoznaliśmy rodziców. Praca z dziećmi ruszyła w październiku i od tego momentu nauczycielki planują zajęcia z uwzględnieniem treści wynikających z projektu. Zabawy i zajęcia, które proponujemy cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci. Maluchy z chęcią w tym uczestniczą, śpiewają piosenki i powtarzają słówka w języku angielskim. Również rodzice włączyli się w realizację projektu.

Obserwacje pani dyrektor podziela koordynator projektu w Przedszkolu Miejskim nr 207 Aleksandra Sędzierska. - Nasze dzieciaki bardzo chętnie podjęły wszystkie wyzwania - dodaje. - Za pomocą filmów edukacyjnych poznały bohaterów - kolorowe postacie, które uatrakcyjniają naukę. W każdy poniedziałek maluchy oglądają bajkę edukacyjną, podczas której poznają nowe słówka. Później utrwalają sobie tę wiedzę poprzez zabawę. Już widać owoce tego projektu, bo dzieci same powtarzają nowo poznane słowa.

Pilotażowy projekt „Łódzkie dwujęzyczne”, finansowany z budżetu Województwa Łódzkiego, będzie trwał od czerwca 2021 do czerwca 2022. Odzew jednak był tak entuzjastyczny i pozytywny, że już dziś możemy zapewnić, że będzie kontynuowany.

 

as/fot. Sebastian Sołtyszewski 

Media