Łódzka Kolej Aglomeracyjna świeci przykładem

środa, 14 lutego 2024

Nowoczesny tabor, rekordowa liczba pasażerów i ciągle rosnąca liczba połączeń – Łódzka Kolej Aglomeracyjna zdecydowanie wyróżnia się na tle innych przewoźników w całym kraju. Dzisiaj (14 lutego) Zaplecze Techniczne ŁKA odwiedził europoseł Kosma Złotowski, członek Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim, który rozmawiał z marszałkiem Grzegorzem Schreiberem o tym, jak do rozwoju oferty ŁKA przyczyniły się fundusze europejskie.

ŁKA to wzorcowy przykład efektywnego wykorzystania dotacji z UE. W ciągu ostatnich pięciu lat spółka zrealizowała 3 duże projekty dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego o łącznej wartości ponad 430 milionów złotych (w tym 300 mln zł z UE). Pozwoliły one m.in. na podwojenie liczby pociągów i – zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców regionu – na zwiększenie oferty przewozowej. Jeżeli doliczymy kolejny projekt, zrealizowany z wcześniejszej perspektywy finansowej (2007-2013), czyli m.in. budowę nowoczesnego  Zaplecza Technicznego przy ul. Lawinowej, to łączna wartość unijnych dotacji dla naszego przewoźnika sięga 600 mln zł!

- „Łódzka Kolej Aglomeracyjna łączy” i to hasło najlepiej oddaje to, na czym nam zależy. Od początku tej kadencji mówiliśmy o wykluczeniu komunikacyjnym i budowie takiego systemu komunikacyjnego, który pozwoli każdemu mieszkańcowi dotrzeć do szkoły, pracy, miejsc kultury, dużych miast. I to w dużej mierze się nam udało – mówił marszałek Grzegorz Schreiber wyliczając wspólne przedsięwzięcia ŁKA i samorządu rozszerzające podstawową ofertę kolejowego przewoźnika, czyli m.in. autobusy ostatniej mili.

Jak podkreślił marszałek, za sukcesem spółki stoją pozyskane przez samorząd fundusze unijne, ale także ludzie: pracownicy ŁKA, a przede wszystkim pasażerowie. – To co robimy, robimy dla mieszkańców, bo oni chcą tych połączeń – dodał Grzegorz Schreiber.

To potwierdzał danymi Janusz Malinowski, prezes ŁKA.

- Coraz więcej osób korzysta z usług ŁKA – w 2018 roku przewieźliśmy 4 mln 700 tysięcy pasażerów, a w 2023 roku przewieźliśmy ponad 10 mln 100 pasażerów. To jest jedna z największych dynamik przyrostu pasażerów w kraju – wyliczał. – Dzięki temu mogliśmy reaktywować linie, które od wielu lat nie były eksploatowane, nie było tam połączeń: Drzewica, Spała, Skarżysko-Kamienna.

Prezes przypomniał też o ekologicznej stronie działalności spółki, która w tym roku w połowie korzysta z zielonej energii, a w 2028 roku pociągi elektryczne ŁKA będą jeździć wyłącznie na energii ze źródeł odnawialnych.

Jak mówił europoseł Kosma Złotowski, efektywne wykorzystanie dotacji z UE przez Łódzkie oraz dynamiczny rozwój przewoźnika z Łódzkiego doceniane są też w Brukseli. – To jedna z najlepszych kolei regionalnych w całej Unii Europejskiej – podkreślił. – ŁKA jest wizytówką kolei regionalnych w Europie, bo spełnia kilka kryteriów: po pierwsze jest bardzo zielona, czyli napędzana energią odnawialną, po drugie – jeździ nią bardzo dużo ludzi, a to znaczy, że kolej dociera tam, gdzie powinna, i pasażerowie docierają tam, gdzie powinni, czyli na dworce. Po trzecie – ŁKA jest bezpieczna i punktualna.

 

kw

fot. Tomasz Grala