Wschodnia obwodnica Bełchatowa rośnie w oczach
czwartek, 20 lutego 2025Wschodnia obwodnica Bełchatowa z każdym tygodniem nabiera kształtów. Zaawansowanie robót na tej inwestycji wynosi już ponad 70%. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 484 ma być gotowy dla użytkowników jeszcze w tym roku.
Gotowe są już niemal w całości wiadukty na: ul. Górnej i ul. Piotrkowskiej. Na całym 8 km odcinku budowanej obwodnicy jezdnia jest już doprowadzono do warstwy wiążącej na długości 5,7 km, a w podbudowie bitumicznej na odcinku 6,6 km. Roboty prowadzone są obecnie m.in., przy budowie ronda na skrzyżowaniu z ulicami Świętojańską i Radomszczańską (2/3 tego ronda jest konstrukcyjnie gotowe) oraz na rondzie na skrzyżowaniu z ul. Czyżewskiego (tu prace dopiero ruszyły). W obu lokalizacjach, wprowadzono odcinki z ruchem wahadłowym. Utrudnienia potrwają w tych miejscach przez najbliższe kilka miesięcy.
Prace pozostałe do wykonania to m.in.: umocnienie skarp, ustawienie oznakowania drogowego, barier drogowych, zabezpieczenie obiektów inżynierskich, uzupełnienie ekranów akustycznych i budowa drogi rowerowej. Przypomnijmy, że wschodnia obwodnica miasta zacznie się na ulicy Świętojańskiej i Radomszczańskiej, dalej poprowadzi do skrzyżowania z ul. Czyżewskiego, stamtąd dojedziemy do węzła w Dobrzelowie, gdzie trasa połączy się z obwodnicą północną.
Wartość całego zadania to ponad 147 mln zł, z czego ponad 60 mln pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowne zakończenie robót to jesień 2025 roku.
Droga wojewódzka nr 484 na odcinku przebiegającym przez miasto jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem tras wojewódzkich w regionie. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu, który wykonywany jest co pięć lat, w centrum Bełchatowa średni dobowy ruch pojazdów wynosił ponad 15 tysięcy (dane z 2020 r.). Budowa wschodniej obwodnicy miasta to inwestycja, ważna zarówno dla mieszkańców i kierowców. Na nowy odcinek drogi nr 484 zostanie skierowany ruch tranzytowy, co pozwoli w zdecydowany sposób odciążyć miasto. Nie bez znaczeni jest też poprawa atrakcyjności inwestycyjnej terenów we wschodniej części miasta, bo przy tego typu inwestycjach otwierają się nowe możliwości gospodarcze. Przykładem może choćby Stryków, gdzie uwolniono nowe tereny inwestycyjne w związku z budową obwodnicy miasta w ciągu drogi wojewódzkiej nr 708 w 2012 roku.