"Wielka Kaśka" ruszyła na Fabryczny

piątek, 21 czerwca 2024

W piątek (21 czerwca) wznowiono drążenie tunelu średnicowego pod Łodzią. Pierwszy pociąg ma nim przejechać w grudniu 2026 r.

Po dziewięciu miesiącach przerwy większa tarcza TBM Katarzyna wróciła do pracy. Wznowiono drążenie głównego, dwutorowego tunelu pod centrum Łodzi w kierunku Dworca Fabrycznego.  

- To jest najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas briefingu prasowego. – Swoją regularną obecnością na placu budowy chciałbym podkreślić wagę, jaką ma tunel średnicowy dla układu transportowego naszego kraju. Gdy obejmowałem resort infrastruktury, niewiele się działo. Brakowało finansowania, harmonogramu i dobrej współpracy z władzami miasta. Budowa jest niezwykle trudna, wymagająca, ale mimo to potrafimy regularnie posuwać się do przodu.

Minister wcisnął przycisk uruchamiający TBM Katarzyna. „Wielka Kaśka” rozpoczęła kruszenie betonowej ściany bloku postojowego, w którym się obecnie znajduje (pod podwórkiem budynków na ul. Mielczarskiego 26/28). W pobliżu będzie przystanek Łódź Polesie. Po przebiciu ściany maszyna będzie kontynuowała drążenie w kierunku przystanku Łódź Śródmieście. Według planów, w marcu 2025, Katarzyna powinna dotrzeć na Dworzec Łódź Fabryczna.

- Budowa tunelu średnicowego w Łodzi to ogromna szansa dla całego województwa – ocenił wicemarszałek Piotr Wojtysiak. -  Sposób podróżowania po Łódzkiem na stałe zmieni się dzięki tej inwestycji. To szansa na nową siatkę połączeń. Regionalny przewoźnik ŁKA będzie uruchamiał kolejne połączenia. Dzięki temu osoby, który codziennie przyjeżdżają do Łodzi, będą mogły szybciej dostać się do miejsc pracy czy szkół.

- Nasze łódzkie metro będzie bardzo istotnym elementem komunikacji nie tylko wewnątrz miasta, ale również wewnątrz aglomeracji – dodała Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. - Dzięki centrom przesiadkowym będziemy mogli szybciej przemieszczać się po mieście, które ma duże problemy z racji bardzo ścisłej zabudowy. Z Teofilowa powinniśmy dojechać na Widzew w kilkanaście minut.

W spotkaniu brali także udział europoseł Dariusz Joński i wicewojewoda Marek Mazur.

Poziom zaawansowania prac przy budowie tunelu wynosi 67 proc. Do tej pory duża tarcza TBM Katarzyna wydrążyła ok. 1 km dwutorowego tunelu o długości 2,3 km. Mniejsza tarcza TBM Faustyna wybudowała ponad dwa i pół z czterech jednotorowych tuneli (tj. 1856 metrów z 2976 metrów), które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym do Łodzi Fabrycznej. Trwa drążenie trzeciego tunelu o długości ok. 748 m, z czego tarcza Faustyna wykonała około 670 m. Prowadzone są prace na budowie podziemnych przystanków: Koziny i Śródmieście. Wykonano tam ponad połowę prac.

Wartość projektu wynosi 2 mld zł.

(dark), fot. S. Sołtyszewski