W Łodzi o rozwoju transportu
poniedziałek, 6 listopada 2017
Na wtorkowym posiedzeniu rząd zajmie się koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego – dowiedzieliśmy się na odbywającym się w Łodzi Kongresie Rozwoju Transportu. Na wydarzenie zjechały najważniejsze osoby reprezentujące branżę transportową w kraju. Samorząd Województwa Łódzkiego reprezentował marszałek Witold Stępień i przedstawiciele Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Kongres odbył się w Łodzi po raz czwarty. Jego gośćmi oprócz marszałka byli m.in. reprezentujący branżę: pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - Mikołaj Wild, prezes PLL LOT Rafał Milczarski, prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, prezes Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Marchel, prezes PKP Krzysztof Mamiński, a także szefowie dużych firm – producentów taboru i sprzętu kolejowego.
Tematem przewodnim Kongresu była budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. To interkontynentalne lotnisko z wielkim dworcem kolejowym i zapleczem, które ma powstać między Łodzią a Warszawą. Temat ten przybliżył minister Mikołaj Wild. – Uzasadnieniem powstania Portu jest realizowanie się przepowiedni, że lotnisko im. Szopena w Warszawie traci przepustowość i za dwa - trzy lata osiągnie limit swoich możliwości. Tymczasem ruch pasażerski na lotniskach rośnie – zaznaczał.
To dlatego rząd ma podjąć decyzję o budowie nowego portu lotniczego, który miałby powstać w ciągu dziesięciu lat. Minister zapowiadał budowę wokół niego infrastruktury hotelowo – biurowej. Szacuje, że powstanie w ten sposób miasto o powierzchni 10 tys. mkw. Mniej więcej tyle ma Łęczyca. Plany zakładają również, że z większości dużych polskich miast (oprócz Szczecina) do portu będzie można dojechać w czasie do dwóch godzin. Z Łodzi - w 25 min., a z Warszawy – w 15 min. Przy budowie CPK i całej infrastruktury wokół ma znaleźć zatrudnienie nawet 150 tys. osób.
Tak szybki transport będzie możliwy oczywiście zmodernizowanymi torami – ale o tym opowiadał już szef Polskich Linii Kolejowych, bo wokół CPK zbudowana została cała debata zatytułowana Centralny Port Komunikacyjny(m) Centrum Polski. Po niej odbyły się panele specjalistyczne dotyczące m.in. superszybkich pociągów Hyperloop jako kolei przyszłości, rządowego programu Luxtorpeda 2.0, Kolei Dużych Prędkości czy digitalizacji na kolei.
- Została zaprezentowana ciekawa koncepcja, która – jeśli się powiedzie – będzie wzmocnieniem naszego regionu, a przy okazji daje szansę wzrostu znaczenia kolei, jako szybkiego i ekologicznego środka transportu. To tutaj, a nie w Warszawie, będą krzyżować się linie kolejowe z całej Polski. Ważny jest też narodowy charakter przedsięwzięcia, który daje szansę wzmocnienia wszystkich regionów – zauważa Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Organizatorem wydarzenia była spółka BlueOcean Business Consulting.
jg
Kongres odbył się w Łodzi po raz czwarty. Jego gośćmi oprócz marszałka byli m.in. reprezentujący branżę: pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - Mikołaj Wild, prezes PLL LOT Rafał Milczarski, prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, prezes Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Marchel, prezes PKP Krzysztof Mamiński, a także szefowie dużych firm – producentów taboru i sprzętu kolejowego.
Tematem przewodnim Kongresu była budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. To interkontynentalne lotnisko z wielkim dworcem kolejowym i zapleczem, które ma powstać między Łodzią a Warszawą. Temat ten przybliżył minister Mikołaj Wild. – Uzasadnieniem powstania Portu jest realizowanie się przepowiedni, że lotnisko im. Szopena w Warszawie traci przepustowość i za dwa - trzy lata osiągnie limit swoich możliwości. Tymczasem ruch pasażerski na lotniskach rośnie – zaznaczał.
To dlatego rząd ma podjąć decyzję o budowie nowego portu lotniczego, który miałby powstać w ciągu dziesięciu lat. Minister zapowiadał budowę wokół niego infrastruktury hotelowo – biurowej. Szacuje, że powstanie w ten sposób miasto o powierzchni 10 tys. mkw. Mniej więcej tyle ma Łęczyca. Plany zakładają również, że z większości dużych polskich miast (oprócz Szczecina) do portu będzie można dojechać w czasie do dwóch godzin. Z Łodzi - w 25 min., a z Warszawy – w 15 min. Przy budowie CPK i całej infrastruktury wokół ma znaleźć zatrudnienie nawet 150 tys. osób.
Tak szybki transport będzie możliwy oczywiście zmodernizowanymi torami – ale o tym opowiadał już szef Polskich Linii Kolejowych, bo wokół CPK zbudowana została cała debata zatytułowana Centralny Port Komunikacyjny(m) Centrum Polski. Po niej odbyły się panele specjalistyczne dotyczące m.in. superszybkich pociągów Hyperloop jako kolei przyszłości, rządowego programu Luxtorpeda 2.0, Kolei Dużych Prędkości czy digitalizacji na kolei.
- Została zaprezentowana ciekawa koncepcja, która – jeśli się powiedzie – będzie wzmocnieniem naszego regionu, a przy okazji daje szansę wzrostu znaczenia kolei, jako szybkiego i ekologicznego środka transportu. To tutaj, a nie w Warszawie, będą krzyżować się linie kolejowe z całej Polski. Ważny jest też narodowy charakter przedsięwzięcia, który daje szansę wzmocnienia wszystkich regionów – zauważa Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Organizatorem wydarzenia była spółka BlueOcean Business Consulting.
jg
Galeria
View the embedded image gallery online at:
https://www.lodzkie.pl/strona-glowna/aktualnosci/w-%c5%82odzi-o-rozwoju-transportu#sigProIdbb5ed21559
https://www.lodzkie.pl/strona-glowna/aktualnosci/w-%c5%82odzi-o-rozwoju-transportu#sigProIdbb5ed21559