To był dobry rok dla transportu zbiorowego w Łódzkiem
czwartek, 19 grudnia 2024Rok 2024 upłynął pod znakiem ważnych inwestycji, pokaźnych zakupów i rozwoju siatki połączeń. W efekcie pasażerowie będą mogli szybko i sprawnie poruszać się po całym regionie.
W siłę rośnie Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W 2024 roku osiągała rekordowe wyniki i rozszerzyła swoją ofertę przewozową. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy uruchomiła nowe połączenia kolejowe, na które czekali mieszkańcy. Pociągi kursują teraz m.in. z Łodzi przez Zduńską Wolę do Częstochowy oraz z Łodzi do Kielc. Wzrosła też liczba połączeń aglomeracyjnych, m.in. do Pabianic, Zgierza czy Koluszek. Podróżni mogą też już korzystać z super szybkiego weekendowego pociągu do Warszawy.
2024 rok to jednocześnie dynamiczny rozwój Kolejowej Komunikacji Autobusowej, która dowozi pasażerów z miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej do stacji, skąd mogą później komfortowo kontynuować podróż pociągiem. Do dyspozycji mieszkańców jest już dziewięć linii KKA, w tym dwie zupełnie nowe. Pierwsza łączy Działoszyn, Pajęczno i Białą, druga – Łaznów i Gałków Mały. W tym roku Samorząd Województwa Łódzkiego podjął decyzję o bezterminowym przedłużeniu bezpłatnych przejazdów pojazdami KKA. Rozszerzenie oferty Kolejowej Komunikacji Autobusowej był możliwy dzięki zakupowi 14 nowych busów.
Dalszy rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej będzie możliwy dzięki kolejnym wielomilionowym zamówieniom. Na tory Województwa Łódzkiego wyjedzie 14 nowoczesnych pociągów. Zakup 10 z nich został częściowo sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy. Ich produkcja w bydgoskich zakładach PESA już trwa. Dzięki działaniom podjętym w 2024 roku powiększy się też flota KKA – Województwo Łódzkie zamówiło już 13 dodatkowych pojazdów.
Dobrych informacji z kolejowego świata płynie znacznie więcej. Te powinny szczególnie ucieszyć mieszkańców południowej części regionu, gdzie toczą się już ważne projekty, w których uczestniczy Województwo Łódzkie. To budowa nowej linii kolejowej łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem oraz modernizacja i elektryfikacja dwóch kolejnych linii: na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa i Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna. Obecnie trwają prace projektowe, a Urząd Marszałkowski na bieżąco opiniuje m.in. proponowany przebieg linii czy lokalizację przystanków.
Na południu regionu szykuje się jeszcze jedna ważna inwestycja. Województwo Łódzkie zleciło w tym roku opracowanie studium dla projektu budowy linii kolejowej łączącej Bełchatów z linią 131, przebiegającą z północy na południe przez niemal całą Polskę. To połączenie nie tylko uzupełni pozostałe inwestycje na tym obszarze, ale przede wszystkim pozwoli pasażerom szybko podróżować między największymi miastami regionu.
Z kolei w stolicy Województwa toczy się jeden z największych projektów infrastrukturalnych w kraju. Trwa budowa tunelu średnicowego, który połączy stacje Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Jedna z dwóch maszyn drążących podziemną trasę w listopadzie zakończyła swoją pracę. Po uruchomieniu tunelu mieszkańcy aglomeracji łódzkiej i całego regionu zyskają nowe połączenia, które pozwolą szybko przemieszczać się z jednego końca miasta na drugi oraz dalej – po całym Województwie. Podziemne kursy obsługiwać będą m.in. nowe pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, których produkcja trwa w Bydgoszczy.