Sieradz w centrum igreka

piątek, 14 lipca 2023

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. To także sieć szybkich połączeń kolejowych i lokalnych węzłów komunikacyjnych. W Sieradzu, który będzie na styku linii tzw. „igreka”, czyli szybkiej łączącej wielkie aglomeracje: Wrocław, Poznań, Łódź z Warszawą, powstanie centrum przesiadkowe łączące różne środki transportu. Porozumienie w tej sprawie w obecności Grzegorza Schreibera, marszałka województwa łódzkiego podpisali w piątek (14 lipca) wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK oraz Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Projektowane linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów, w tym połączeń lokalnych, oraz autobusów, a także dla rowerzystów i kierowców. Poprawią też wygląd otoczenia stacji kolejowych. Tak stanie się w Sieradzu.

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska i sieci szybkich kolei, przygotowuje wspólnie z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej, która stanie się regionalnym centrum przesiadkowym.

– Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu: pociągów, autobusów, rowerów i taksówek – mówi wiceminister Marcin Horała.

- CPK to niezwykle ważny element lokalny, który daje możliwość rozwoju takich miast, jak Sieradz – dodaje marszałek Grzegorz Schreiber. - Jako województwo budujemy sieć połączeń wykorzystując kolej, połączenia autobusowe, walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. Teraz dostajemy dodatkowo znakomite narzędzie, jakim jest szybka kolej z węzłami komunikacyjnymi budowanymi przez CPK. Bardzo ważne, że jest to kolej otwarta nie tylko na krajowego przewoźnika, ale również na lokalnych

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy oraz całkowita rewitalizacja jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią miasta. Niezagospodarowane obecnie tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, w tym odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

– Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza, podczas wydarzenia, w którym wzięli udział również posłowie: Piotr Polak i Marek Matuszewski oraz wicewojewoda Marcin Buchali.

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi znaczące skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu „igreka” z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), a do Łodzi w ok. 25 min (dzisiaj taka podróż trwa około godziny). Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14 (LK14), zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, które zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne.

Podpisane w piątek porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Powstały wtedy trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

jg, CPK/fot. Tomasz Grala