Sejmik za integralnością województwa łódzkiego
środa, 27 stycznia 2016
Specjalne stanowisko przyjęli radni Sejmiku podczas pierwszej w tym roku sesji. Dotyczy ono integralności województwa łódzkiego wobec pojawiających się informacji na temat utworzenia województwa częstochowskiego, w skład którego miałyby wchodzić południowe powiaty naszego regionu. Podczas sesji rozmawiano też na temat sytuacji spółek, w których udziały ma Samorząd Województwa Łódzkiego oraz o wsparciu dla łódzkiego Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta.
Styczniową sesję Sejmiku zdominowała dyskusja na temat poszczególnych spółek, w których udziały posiada samorząd wojewódzki. Każda spółka była reprezentowana przez swojego prezesa bądź dyrektora, którzy przygotowali na sesję odpowiednie prezentacje multimedialne. W imieniu Łódzkiego Regionalnego Parku Naukowo-Technologicznego na pytania radnych odpowiadał prof. Krzysztof Jóźwik – członek zarządu spółki; BIPROWŁÓK reprezentował prezes Igor Bilski; o Wytwórni Filmów Oświatowych opowiadał prezes Jacek Schimdt; wiceprezes Agnieszka First przedstawiła sytuację Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego; Janusz Kaźmierczak opowiadał o spółce Inwestycje Medyczne Łódzkiego; Przewozy Regionalne prezentowała Elżbieta Nowak – dyrektor łódzkiego oddziału spółki a prezes Andrzej Wasilewski odpowiadał na pytania dotyczące Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Radni interesowali się aktualną sytuacją finansową poszczególnych podmiotów, składami rad nadzorczych, aktualnym zatrudnieniem, wynagrodzeniami pracowników, osiągnięciami każdej spółki oraz planami rozwojowymi na najbliższą przyszłość.
Wiele uwagi poświęcono Portowi Lotniczemu im. Władysława Reymonta w Łodzi. Lotnisko reprezentował członek jego zarządu Stanisław Łukoś; do wsparcia lotniska zachęcał radnych także wiceprezydent Łodzi Wojciech Rosicki. Zapewniali oni, że łódzki port lotniczy jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce, posiada nowy terminal i pełną infrastrukturę zapewniającą komfort podróżnym i spełniającą wysokie normy bezpieczeństwa. Niestety liczba obsłużonych pasażerów – jak na możliwości tak nowoczesnego lotniska – jest wciąż niska, w porównaniu z portami lotniczymi w innych dużych miastach Polski. Sytuacja taka jest efektem niewielu połączeń lotniczych, co w przeważającym stopniu zależy od przewoźników. Radni byli zgodni, że lotnisko jest Łodzi i całemu regionowi niezwykle potrzebne, podnosi jego atrakcyjność wśród inwestorów i jest dla mieszkańców swoistym oknem na świat. Podczas debaty zastanawiano się w jaki sposób wesprzeć port lotniczy – czy wyasygnować środki z rezerwy celowej budżetu województwa (1 mln zł) na zwiększenie udziału Samorządu Województwa w spółce, czy przeznaczyć tę kwotę na promocję lotniska. Dariusz Klimczak – wicemarszałek województwa poinformował radnych, że zarząd jeszcze nie podjął na ten temat decyzji, ale nie zamyka drogi dla żadnego z tych rozwiązań. Na temat sposobu wsparcia łódzkiego portu lotniczego wciąż trwają negocjacje między Urzędem Marszałkowskim WŁ a miastem Łódź.
Najważniejszym punktem w porządku obrad było podjęcie przez Sejmik stanowiska w sprawie integralności województwa łódzkiego. Tekst stanowiska przygotował przewodniczący Sejmiku Marek Mazur, który od dwóch miesięcy prowadzi akcję na rzecz niepodzielności naszego regionu. Jest ona związana z pojawiającymi się wypowiedziami niektórych polityków, którzy intensywnie lobbują w nowym rządzie na rzecz zmiany podziału administracyjnego Polski i powołania nowego województwa ze stolicą w Częstochowie. Stosowną uchwałę w tej sprawie podjęła już nawet Rada Miasta Częstochowy oraz Rada Powiatu w Kłobucku. Radni Sejmiku WŁ w swoim stanowisku wyrażają zaniepokojenie tymi działaniami oraz zwracają się z apelem do rządu „o niepodejmowanie jakichkolwiek inicjatyw w sprawie podziału województwa łódzkiego”. Ich zdaniem „tego rodzaju zamierzania stoją w jawnej sprzeczności nie tylko z wieloletnimi wysiłkami Samorządu Województwa Łódzkiego, mającymi na celu integrację województwa łódzkiego i odtworzenie zniszczonej po II wojnie światowej tożsamości regionalnej, ale oznaczają także trudne do przewidzenia konsekwencje w gospodarowaniu środkami Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020”. Ponadto „ewentualne plany dezintegracji województwa łódzkiego nie mają mandatu społecznego, godzą w podstawowe założenia reformy samorządowej z 1998 roku, mającej na celu stworzenie dużych i liczących się w Europie regionów a także podważają zaufanie mieszkańców do instytucji samorządu terytorialnego”. Na koniec radni piszą, że „Sejmik Województwa Łódzkiego stojąc na stanowisku integralności województwa łódzkiego w granicach administracyjnych, ustanowionych przez reformę samorządową z 1998 r. sprzeciwia się jakimkolwiek próbom ingerowania w kształt tych granic”. Mimo że radni klubu PiS zapewniali, że nie ma niebezpieczeństwa dla integralności naszego regionu, to stanowisko zostało przyjęte przez Sejmik jednogłośnie.
Rafał Jaśkowski
Styczniową sesję Sejmiku zdominowała dyskusja na temat poszczególnych spółek, w których udziały posiada samorząd wojewódzki. Każda spółka była reprezentowana przez swojego prezesa bądź dyrektora, którzy przygotowali na sesję odpowiednie prezentacje multimedialne. W imieniu Łódzkiego Regionalnego Parku Naukowo-Technologicznego na pytania radnych odpowiadał prof. Krzysztof Jóźwik – członek zarządu spółki; BIPROWŁÓK reprezentował prezes Igor Bilski; o Wytwórni Filmów Oświatowych opowiadał prezes Jacek Schimdt; wiceprezes Agnieszka First przedstawiła sytuację Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego; Janusz Kaźmierczak opowiadał o spółce Inwestycje Medyczne Łódzkiego; Przewozy Regionalne prezentowała Elżbieta Nowak – dyrektor łódzkiego oddziału spółki a prezes Andrzej Wasilewski odpowiadał na pytania dotyczące Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Radni interesowali się aktualną sytuacją finansową poszczególnych podmiotów, składami rad nadzorczych, aktualnym zatrudnieniem, wynagrodzeniami pracowników, osiągnięciami każdej spółki oraz planami rozwojowymi na najbliższą przyszłość.
Wiele uwagi poświęcono Portowi Lotniczemu im. Władysława Reymonta w Łodzi. Lotnisko reprezentował członek jego zarządu Stanisław Łukoś; do wsparcia lotniska zachęcał radnych także wiceprezydent Łodzi Wojciech Rosicki. Zapewniali oni, że łódzki port lotniczy jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce, posiada nowy terminal i pełną infrastrukturę zapewniającą komfort podróżnym i spełniającą wysokie normy bezpieczeństwa. Niestety liczba obsłużonych pasażerów – jak na możliwości tak nowoczesnego lotniska – jest wciąż niska, w porównaniu z portami lotniczymi w innych dużych miastach Polski. Sytuacja taka jest efektem niewielu połączeń lotniczych, co w przeważającym stopniu zależy od przewoźników. Radni byli zgodni, że lotnisko jest Łodzi i całemu regionowi niezwykle potrzebne, podnosi jego atrakcyjność wśród inwestorów i jest dla mieszkańców swoistym oknem na świat. Podczas debaty zastanawiano się w jaki sposób wesprzeć port lotniczy – czy wyasygnować środki z rezerwy celowej budżetu województwa (1 mln zł) na zwiększenie udziału Samorządu Województwa w spółce, czy przeznaczyć tę kwotę na promocję lotniska. Dariusz Klimczak – wicemarszałek województwa poinformował radnych, że zarząd jeszcze nie podjął na ten temat decyzji, ale nie zamyka drogi dla żadnego z tych rozwiązań. Na temat sposobu wsparcia łódzkiego portu lotniczego wciąż trwają negocjacje między Urzędem Marszałkowskim WŁ a miastem Łódź.
Najważniejszym punktem w porządku obrad było podjęcie przez Sejmik stanowiska w sprawie integralności województwa łódzkiego. Tekst stanowiska przygotował przewodniczący Sejmiku Marek Mazur, który od dwóch miesięcy prowadzi akcję na rzecz niepodzielności naszego regionu. Jest ona związana z pojawiającymi się wypowiedziami niektórych polityków, którzy intensywnie lobbują w nowym rządzie na rzecz zmiany podziału administracyjnego Polski i powołania nowego województwa ze stolicą w Częstochowie. Stosowną uchwałę w tej sprawie podjęła już nawet Rada Miasta Częstochowy oraz Rada Powiatu w Kłobucku. Radni Sejmiku WŁ w swoim stanowisku wyrażają zaniepokojenie tymi działaniami oraz zwracają się z apelem do rządu „o niepodejmowanie jakichkolwiek inicjatyw w sprawie podziału województwa łódzkiego”. Ich zdaniem „tego rodzaju zamierzania stoją w jawnej sprzeczności nie tylko z wieloletnimi wysiłkami Samorządu Województwa Łódzkiego, mającymi na celu integrację województwa łódzkiego i odtworzenie zniszczonej po II wojnie światowej tożsamości regionalnej, ale oznaczają także trudne do przewidzenia konsekwencje w gospodarowaniu środkami Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020”. Ponadto „ewentualne plany dezintegracji województwa łódzkiego nie mają mandatu społecznego, godzą w podstawowe założenia reformy samorządowej z 1998 roku, mającej na celu stworzenie dużych i liczących się w Europie regionów a także podważają zaufanie mieszkańców do instytucji samorządu terytorialnego”. Na koniec radni piszą, że „Sejmik Województwa Łódzkiego stojąc na stanowisku integralności województwa łódzkiego w granicach administracyjnych, ustanowionych przez reformę samorządową z 1998 r. sprzeciwia się jakimkolwiek próbom ingerowania w kształt tych granic”. Mimo że radni klubu PiS zapewniali, że nie ma niebezpieczeństwa dla integralności naszego regionu, to stanowisko zostało przyjęte przez Sejmik jednogłośnie.
Rafał Jaśkowski