Pogadajmy. Specjaliści czekają 7 dni w tygodniu

czwartek, 27 czerwca 2024

Pogadajmy. To może rozwiązać wiele problemów. Nie bój się. Nie jesteś sam. Z pomocy Regionalnego Interwencyjnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży „Pogadajmy” skorzystało już blisko 2 tysiące osób. W wakacje specjaliści czekają codziennie w godzinach 18-21.

Anna Grabarczyk, koordynatorka Regionalnego Interwencyjnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży jedną interwencję zapamiętała szczególnie.

- Skontaktował się z nami młody chłopak, nastolatek. Napisał, że nie chce żyć, przedstawił plan tego co zamierza zrobić. Natychmiast zaczęliśmy działać, kontynuując rozmowę podjęliśmy interwencję, powiadomiliśmy telefon alarmowy 112. Rozmawialiśmy, aż do przyjazdu służb. Po jakimś czasie ten chłopak napisał do nas, że wyszedł ze szpitala, że bardzo dziękuje za rozmowę i za to że uratowaliśmy mu wtedy życie – opowiada Anna Grabarczyk.

W wakacje problemy, z którymi dzwonią młodzi ludzie są nieco inne niż w ciągu roku szkolnego.

- Rozmawiamy o codzienności młodych ludzi: o rozstaniach, konfliktach, nowych znajomościach, relacjach, kontaktach z rówieśnikami, ale też o poczuciu osamotnienia, byciu niezrozumianym, niewidzialnym, o kontaktach z używkami, o uzależnieniu od różnych substancji. Czasem są to rozmowy, które tak jak historia tego chłopca, muszą skończyć się interwencją służb – mówi Anna Grabarczyk. – Często młodzież chce po prostu zostać wysłuchana, zauważona, potrzebuje wsparcia. Oprócz wsparcia tu i teraz, zależy nam na tym, aby z naszym rozmówcą opracować jakiś plan na poszukanie kogoś wśród jego najbliższych, w jego społeczności lokalnej komu ufa, do którego mógłby zgłosić się o pomoc, aby to wsparcie nie było tylko interwencyjne, ale kompleksowe i odpowiadające na potrzeby w szerszej perspektywie. Szukając tego bezpiecznego dorosłego, pytamy czy może to być ktoś z najbliższych, a może ze szkoły: pedagog, wychowawca, psychologa. Często młodzi ludzie, którzy do nas piszą, mówią że to właśnie ze szkoły dowiedzieli się o naszym telefonie. Zdarza się nam również, że kontaktują się z nami specjaliści - nauczyciele, pedagodzy. Szukają wsparcia w tym w jaki sposób pomóc swoim uczniom. Czasami kontaktują się z nami także rodzice, opiekunowie, którzy czują się bezsilni i nie potrafią poradzić sobie z problemami swoich dzieci, oni sami również potrzebują wsparcia. 

„Pogadajmy” to projekt Regionalnego Centrum Polityki Społecznej w Łodzi. Specjaliści są do dyspozycji siedem dni w tygodniu, aby  każdy potrzebujący mógł uzyskać wsparcie.

W wakacje skontaktować się można na messengerze: https://www.facebook.com/pogadajmytutaj/

lub korzystając z aplikacji Snapchat

 

AK/ fot. Piotr Wajman