Od Karsznic tiry po torach

środa, 15 maja 2024

1600 ton odjechało ze Zduńskiej Woli do Holandii i dalej do Anglii. Firma Agromex uruchomiła stałe połączenie kolejowe z portu multimodalnego „Karsznice” z portami w Rotterdamie i Birmingham.

Potężny dźwig ładuje na wagon całą naczepę tira, która może przewozić ponad 30 ton towarów. Lokomotywa może pociągnąć takich wagonów 18, a na każdym stoją po dwa mega-ładunki. Razem 36 naczep tira, również tank-kontenery czyli wielkie cysterny. Tak działa port przeładunkowy w Zduńskiej Woli-Karsznicach, gdzie w środę (15 maja) z wielką pompą uruchomiono stałe połączenie z portami w Holandii i Anglii. Realizuje je firma z województwa łódzkiego Agromex przy współpracy ze światowym potentatem przewozowym DFDS. Załadunkowi naczepy tira na wagon przyglądało się wielu zaproszonych gości, głównie przedstawiciele firm z regionu, a także samorządowcy i przedstawiciele spółek PKP.

Transport wyruszył w stronę Rotterdamu. Stamtąd część ładunku przepłynie statkiem do Birmingham. Na razie pociąg jeździ raz w tygodniu, od czerwca będą to dwa kursy tygodniowo.

Przypomnijmy, że port został otwarty w listopadzie ubiegłego roku, a jego powstanie to efekt starań marszałka Grzegorza Schreibera oraz realizacja obietnicy, jaką złożył wspólnie z Mateuszem Morawieckim, ówczesnym premierem rządu.

- Zaangażowałem się w ten projekt, bo od lat słyszałem od mieszkańców Zduńskiej Woli, że ta inwestycja korzystnie wpłynie na rozwój miasta i regionu – mówił na otwarciu inwestycji Grzegorz Schreiber.

Rozmowy robocze z przedstawicielami największych spółek PKP o budowie portu rozpoczęły się w 2019. Zarząd Województwa Łódzkiego zdecydował też o dofinansowaniu unijnym centrum logistycznego. Prace w Karsznicach trwały od sierpnia 2022 roku. Na zlecenie PKP Cargo Terminale realizowała je spółka ZUE. Powstało jedno z największych multimodalnych centrów logistycznych w Polsce. Zajmuje blisko 13 hektarów, a sam plac składowy ma powierzchnię ponad 33 tysięcy metrów kwadratowych. Terminal wyposażony jest w inteligentne systemy optymalizujące operacje logistyczne w tym w automatyczny system identyfikacji kontenerów, rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń oraz przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych. Całkowita wartość inwestycji to prawie 128,6 mln zł. Zarząd Województwa Łódzkiego wsparł budowę terminalu kwotą 51,7 mln zł. To dofinansowanie dla spółki PKP Cargo Terminale z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Wojciech Fraszka, jeden ze współwłaścicieli firmy, podkreśla, korzyści dla środowiska, jakie przynosi taki transport. To jedyny tego typu port przeładunkowy w centralnej Polsce. Wykorzystuje znakomite położenie u zbiegu autostrady A1 i drogi ekspresowej S8, a także przy ważnej dla całej Europy linii kolejowej nr 131 biegnącej ze Śląska do portów w Gdańsku i Gdyni.

- To dla nas niezwykle cenne, że pierwszym dużym kontrahentem Centrum Logistycznego w Karsznicach jest przedsiębiorstwo z naszego województwa – mówi marszałek Grzegorz Schreiber. - Liczę, że to przedsięwzięcie stanie się impulsem dla rozwoju przedsiębiorczości w powiecie zduńskowolskim i całym regionie, a to przełoży się na atrakcyjne miejsca pracy dla mieszkańców. Cieszę się, że jako marszałek województwa łódzkiego miałem możliwość przyczynić się do powstania tego portu.

jg/fot. Tomasz Grala