Nowy wiatr w skrzydła piotrkowskiego lotniska

sobota, 6 lipca 2024

Na lotnisku Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej mają powstać dwie utwardzone drogi kołowania. To bardzo usprawni ruch na lotnisku, które jest bardzo ważnym ośrodkiem szkolenia pilotów. List intencyjny w sprawie inwestycji podpisali dzisiaj, w sobotę, 6 lipca, Grzegorz Skomorowski, prezes AZP i Andrzej Ilków, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych.

W tym momencie samoloty lądujące w Piotrkowie, z pasa startowego zjeżdżają na trawiastą część lotniska, co jest dużym utrudnieniem zwłaszcza podczas wiosennych i jesiennych roztopów. Dwie nowe, utwardzone drogi – Charlie i Bravo – pozwolą na sprawne skołowanie maszyn wprost do strefy hangarów, co znacznie usprawni ruch.

- Za sterami statków powietrznych siedzą piloci, którzy pierwsze kroki stawiają w aeroklubach na takich lotniskach, jak Piotrków, dlatego ta decyzja zarządu PPL jest tak ważna dla całego lotnictwa – podkreśla Andrzej Ilków.

O podpisanie porozumienia zabiegał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, który przypomniał, że piotrkowskie lotnisko jest miejscem szkolenia nie tylko dla pilotów prywatnych, ale także w ramach Akademii Lotniczej PLL oraz pilotów wojskowych. Zdradził też, że już rozmawiał z rektorem Akademii Piotrkowskiej o utworzeniu w Piotrkowie kierunku kształcącego kadry dla lotnictwa m.in. kontrolerów ruchu. - Władze uczelni, w porozumieniu z departamentem lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, już wykonują pierwsze kroki, żeby w Polsce powstało nowe miejsce kształcenia dla tej trudnej i odpowiedzialnej misji – mówi Dariusz Klimczak.  

Nowej inwestycji, a tym samym możliwości rozwoju, władzom piotrkowskiego lotniska gratulowali Piotr Wojtysiak, wicemarszałek województwa, Artur Ostrowski, członek zarządu województwa, Piotr Bors, wiceprzewodniczący sejmiku województwa, Marek Mazur, wicewojewoda łódzki oraz Juliusz Wiernicki, prezydent Piotrkowa Trybunalskiego. W wydarzeniu wzięli udział także: Jadwiga Żandarska, dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, Julian Rotter – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

- To wielka radość, że po 110 latach, kiedy w Piotrkowie wystartował pierwszy samolot, dzisiaj mamy przysłowiowe dodanie skrzydeł dla tego lotniska – powiedział Piotr Wojtysiak. – To bardzo ważna i strategiczna decyzja, bo to jedyne lotnisko, które znajduje się w obszarze transformacji energetycznej województwa łódzkiego. Dzięki jego rozwojowi będziemy mogli realizować plany związane z rozwojem tego subregionu i całego Łódzkiego.

Kiedy samoloty będą mogły kołować po nowych drogach? Marcin Pampuch, dyrektor aeroklubu, wierzy, że droga Charlie powstanie jeszcze w tym roku. - Mamy na dzisiaj pozwolenie na budowę, staraliśmy się dopełnić wszystkich formalności i być gotowym do rozpoczęcia inwestycji, tak naprawdę czekamy na środki finansowe – mówi. Jak dodaje, wykonanie jednej drogi to koszt ok. 3 mln zł. Sama budowa, jak zapewnia, nie będzie trwała długo, a lotnisko na czas jej realizacji nie musi być zamykane.

Lotnisko AZP w tym momencie posiada 950-metrowy, profesjonalnie oświetlony pas startowy. Port w ciągu roku realizuje ponad 32 tys. operacji lotniczych.

 

kw/ fot. Tomasz Grala