Niemoralna propozycja w Jaraczu

środa, 15 stycznia 2025

Mocna premiera w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Dramat o miłości i zdradzie. Dwie pary, dwa sposoby podejścia do małżeństwa i tytułowa zamiana.

Teatr Jaracza wchodzi w drugą część sezonu dramatem „Zamiana” francuskiego dramaturga Paula Claudela w reżyserii Marka Pasiecznego. W obsadzie: Ewa Audykowska-Wiśniewska (również asystentka reżysera), Szantal Strzelińska, debiutująca w zespole Jaracza, Dariusz Bereski i gościnnie Konrad Krupiński. Premiera spektaklu w sobotę, 18 stycznia o godz. 19.00 na Scenie Kameralnej. Dzień wcześniej pokaz przedpremierowy. Przedstawienie można także zobaczyć w niedzielę, 19 stycznia o godz. 19.00. W środę, odbyła się próba medialna „Zamiany”.

Paul Claudel to autor pełen wewnętrznych sprzeczności. Nawrócony katolik i cudzołożny kochanek. Ukochany brat rzeźbiarki Camille Claudel, którą zamknie w zakładzie psychiatrycznym w obawie przed skandalem. Niespełniony benedyktyn i spełniony dyplomata. Poeta zafascynowany Rimbaudem i Biblią. Jego dramaty są pełne metafizycznego niepokoju i konfliktów. Wiele z nich osnutych jest wokół problematyki małżeństwa. Należy do nich „Zamiana”, młodzieńcza sztuka napisana w 1894 roku. Ponad pół wieku później, w 1951 roku, Claudel napisze drugą, zmienioną wersję. Francuski tytuł „L’Échange” oznacza równocześnie „zamianę” i „wymianę” w rozumieniu towarowym czy walutowym.

Osią fabularną jest tu „niemoralna propozycja” zamiany kobiety za kobietę, czy też wymiany kobiety za „garść dolarów”. Można interpretować ten spektakl jako moralitet, dramat walki dobra ze złem, wodzenia na pokuszenie, ulegania złu i opierania się zepsuciu. Można też odnaleźć klisze z wodewilowego romansu: trójkąt, czy wręcz czworokąt miłosny, zdradę, zazdrość, morderstwo. Jak zwykle u Claudela rzeczywistość jest jednak bardziej złożona i mniej jednoznaczna. Oszczędny w środkach dramat skrywa całe bogactwo znaczeń: poszukiwania tożsamości, refleksji nad wartościami materialnymi, duchowymi, estetycznymi.

Scenografię zaprojektowali Julia Partyka oraz Maciej Lewik. Muzykę skomponował Robert Łuczak. Za reżyserię światła odpowiada Jędrzej Skajster. Autorem projekcji do spektaklu jest Mikołaj Pływacz.