Łódzkie dba o seniorów
poniedziałek, 3 lutego 2025Nie działaj pochopnie, bądź czujny i nie daj się wykorzystać oszustom – takimi słowami policja w Opocznie przestrzega seniorów przed rosnącym zagrożeniem ze strony oszustów i prowadzi dla nich specjalne spotkania poświęcone bezpieczeństwu. W Miejskim Domu Kultury w Opocznie odbyła się debata pn. „Bezpieczeństwo w sieci” skierowana do opoczyńskich seniorów. Spotkanie, podczas którego mówiono o cyberprzestępczości, zorganizował opoczyński Uniwersytet Trzeciego Wieku we współpracy z Miejskim Domem Kultury.
Mundurowi uczulili seniorów, aby nie podawali nikomu pinu do kart bankowych, haseł do telefonów i konta, ani pod żadnym pozorem, nigdy po nagłym telefonie nie wypłacali swoich oszczędności. Nie obyło się także bez informacji, co zrobić, gdy ktoś jednak wykorzysta ich zaufanie. Internetowi oszuści działają w całym kraju i bardzo często bez żadnych skrupułów wykorzystują zaskoczenie starszych osób, wywierają na nich presję i liczą na ich szybką, emocjonalną reakcję. W taki sposób ich ofiarą padła pani Irena z Łodzi, do której oszust zadzwonił przedstawiając się jako pracownik banku i skłonił do wypłacenia dużej gotówki z konta i współpracy z oszustami podającymi się za policjantów. Podobną sytuację miała pani Monika z Tomaszowa Mazowieckiego, która na szczęście nie pozwoliła się oszukać i nagrała całą rozmowę z oszustem; ten namawiał ją do szybkiej wypłaty zgromadzonej gotówki. Złodziej był tak bezczelny i rozłoszczony, że do kradzieży nie doszło, że zadzwonił do seniorki ponownie już z innego numeru telefonu z żądaniem odpowiedzi - kiedy to zorientowała się , że rozmówca zamierza ją oszukać. Jej spostrzeżenia zamierzał wykorzystać przy innym wyłudzeniu, zmieniając swoją, złodziejską taktykę, na bardziej przekonywującą.
W Opocznie podczas spotkania z seniorami, o podobnych sytuacjach, wyłudzeniach przestrzegała nie tylko Policja ale i przedstawicielki bankowości. Spotkanie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem seniorów. Warto podkreślić, że ofiarami oszustw internetowych często stają się nie tylko seniorzy, ale także coraz młodsi ludzie. Dlatego zawsze należy weryfikować tożsamość rozmówcy, a w razie wątpliwości skontaktować się z bankiem lub bliskimi.