Łódzkie dba o seniorów

poniedziałek, 3 lutego 2025

Nie działaj pochopnie, bądź czujny i nie daj się wykorzystać oszustom – takimi słowami   policja w Opocznie przestrzega seniorów przed rosnącym zagrożeniem ze strony oszustów i  prowadzi dla nich specjalne spotkania poświęcone bezpieczeństwu. W Miejskim Domu Kultury w Opocznie odbyła się debata pn. „Bezpieczeństwo w sieci” skierowana do opoczyńskich seniorów. Spotkanie, podczas którego mówiono o cyberprzestępczości, zorganizował opoczyński Uniwersytet Trzeciego Wieku we współpracy z Miejskim Domem Kultury.

1.JPG

Mundurowi uczulili seniorów, aby nie podawali nikomu pinu do kart bankowych, haseł do telefonów i  konta, ani pod żadnym pozorem, nigdy po nagłym telefonie  nie wypłacali  swoich oszczędności. Nie obyło się także bez informacji, co zrobić, gdy ktoś jednak wykorzysta ich  zaufanie. Internetowi oszuści działają w całym kraju  i bardzo często bez żadnych skrupułów wykorzystują zaskoczenie starszych osób, wywierają na nich presję i liczą na ich szybką, emocjonalną reakcję. W taki sposób ich  ofiarą padła pani Irena z Łodzi, do której oszust zadzwonił przedstawiając się  jako pracownik banku i skłonił do wypłacenia dużej gotówki z konta i współpracy z oszustami  podającymi się za policjantów. Podobną sytuację miała pani Monika z Tomaszowa Mazowieckiego, która na szczęście  nie pozwoliła się oszukać i nagrała całą rozmowę z oszustem; ten  namawiał ją do szybkiej wypłaty zgromadzonej gotówki. Złodziej był tak bezczelny i rozłoszczony, że do kradzieży nie doszło, że zadzwonił do seniorki ponownie już  z innego numeru telefonu z żądaniem  odpowiedzi -  kiedy to zorientowała się , że  rozmówca  zamierza ją oszukać. Jej spostrzeżenia  zamierzał  wykorzystać przy innym wyłudzeniu,  zmieniając swoją,  złodziejską taktykę, na bardziej przekonywującą.    

W Opocznie podczas spotkania z seniorami, o podobnych sytuacjach, wyłudzeniach  przestrzegała nie tylko Policja ale i  przedstawicielki bankowości. Spotkanie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem seniorów. Warto podkreślić, że ofiarami oszustw internetowych często stają się nie tylko seniorzy, ale także coraz młodsi ludzie. Dlatego zawsze należy weryfikować tożsamość rozmówcy, a w razie wątpliwości skontaktować się z bankiem lub bliskimi. 

3.JPG