Design thinking to nie czary mary - Festiwal Myślenia Projektowego Łódzkie 2017

piątek, 1 grudnia 2017
Design thinking to nie czary mary - pod takim hasłem odbyła się już kolejna edycja Festiwalu Myślenia Projektowego Łódzkie 2017. Trzy dni intensywnej pracy, dzielenia się wiedzą – zarówno teoretyczną, jak i praktyczną, na żywo oraz przez Internet.
 
Tegoroczna edycja festiwalu
 
Festiwal Myślenia Projektowego organizowany jest przez Departament promocji i współpracy zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i za zadanie ma pokazanie kreatywnego potencjału regionu łódzkiego oraz stworzenie przestrzeni dla jego rozwoju. W dniach 22-24 listopada fachowcy od myślenia projektowego dawali wskazówki, jak skutecznie rozwiązywać problemy przy użyciu metod design thinking i jak być kreatywnym i odważnym, wyzwalać twórczą energię.
 
Program wydarzenia dedykowany był studentom, mieszkańcom łódzkiego, przedsiębiorcom z całego regionu, a cały udział był bezpłatny. Tegoroczna edycja skupiała się przede wszystkim na zidentyfikowaniu potrzeb użytkowników, wsłuchiwaniu się w ich problemy, zbieraniu informacji, jak powinien wyglądać proces przemiany regionu, aby spełniał oczekiwania jego mieszkańców. Zostały pokazane pozytywne przykłady wdrożonych procesów zgodnych z ideą design thinking oraz na wyjaśnianiu metodologii. Dzięki tegorocznej edycji odbiorcy festiwalu mieli szansę lepiej zrozumieć ideę myślenia projektowego, a także samodzielnie przetestować niektóre narzędzia.
 
Przy festiwalu współpracowano z Tomaszem Szerem, dr. Sergeyem Yatsunenko, Idea Hub, Pracownią Rozwoju Osobistego Unikatum, Unit 9, Fuzers Service Design, DT4U i Bluerank. Warsztaty dotyczyły m.in. technologii VR, prowadzenia biznesu w Internecie, design thinking dla przedsiębiorców.

 
Design thinking – co to jest?
 
Design thinking, czyli inaczej myślenie projektowe to sposób na poprawianie otaczającego świata poprzez aktywne i uważne słuchanie oraz świadomą obserwację. Dzięki nim jesteśmy w stanie przełożyć obserwację na zrozumienie, czyli wejście w tzw. buty klienta, a zrozumienie – jak pisał Tim Brown – na produkty i usługi, które czynią nasze życie lepszym oraz są dostosowane do naszych potrzeb i jednocześnie oczekiwań.
 
Zwykle jesteśmy uczeni, że rozwiązując problem, trzeba trzymać się sekwencyjnego porządku rzeczy. Myślenie projektowe stosuje jednak zupełnie inną strategię – nie zawsze znamy następny krok, do którego mamy przejść. Bo tych kroków może być wiele, a każdy z nich – równie dobry. Design thinking to synergiczne połączenie myślenia intuicyjnego z analitycznym. Wszystko po to, by opracować proste w użyciu, a pożądane rozwiązania. Tak rozumiany design da się też przełożyć na rozwój organizacji, traktując myślenie projektowe jako kulturę pracy opierającą się na multidyscyplinarnym podejściu do rozwiązywania problemów, której istotą są praktyczność i nowatorskie efekty.
 
Etapy myślenia projektowego
 
Mimo elastycznej i płynnej natury myślenia projektowego można wyróżnić poszczególne etapy jego działań. Pierwszym z nich jest zrozumienie lub inaczej – empatyzacja. Jeśli chcemy rozwiązać skutecznie jakikolwiek problem, choćby biznesowy, musimy najpierw dogłębnie zrozumieć jego istotę. Na tym etapie warto przeprowadzić badania, by dowiedzieć się więcej o problemie.
 
Drugim etapem jest definiowanie. Etap ten wymaga przełamania ram myślowych i przyzwyczajeń, które ograniczają pole widzenia. bywa olbrzymim wyzwaniem, ponieważ większość osób woli od razu pracować nad konkretnym rozwiązaniem a nie poruszać się w niepewności wielu możliwych kierunków. Zbyt szybkie zdefiniowanie problemu zawęża pełny obraz.
Następnie generujemy pomysły – proponujemy nowe, nieszablonowe rozwiązania dla naszego problemu. Etap powinien zakończyć się oceną i demokratycznym wyborem najlepszego pomysłu, na bazie którego powstanie prototyp.
Prototypowanie to wizualne zaprezentowanie wypracowanego pomysłu potencjalnym użytkownikom szybkie zebranie opinii na temat rozwiązania. Końcowy etap to testowanie w realnym środowisku.
 
Design thinking w łódzkiem
 
Województwo Łódzkie jest doskonałym przykładem na to, że metoda design thinking sprawdza się w praktyce, bo właśnie tę filozofię myślenia województwo wdrożyło w życie i od kilku lat konsekwentnie wykorzystuje w swojej promocji. – Innowacyjnie przekuwamy narodową skłonność do narzekania na działania służące zmianie otaczającej nas rzeczywistości. Oryginalne pomysły na lepszy świat zasługują na nagłośnienia. Liczymy, że otwierając się na kreatywność mieszkańców będziemy promować województwo najlepszymi pomysłami – podkreśla Marszałek Województwa, Witold Stępień.
 
Przykładem tego są termy w Uniejowie, gdzie kilka lat temu postawiono na geotermię.  – Dzięki realizacji strategii myślenia projektowego w ciągu kilku lat Uniejów stał się znanym miejscem wypadowym – ocenia Maciej Łaski, Dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Zagranicznej.– Wydobycie i zastosowanie wód geotermalnych wpłynęło pozytywnie na wizerunek miasta i rozwój infrastruktury turystycznej.
 
Również działania podjęte przy utworzeniu pracowni implantów w BioNanoParku można zaliczyć do pracy w nurcie design thinking. Poprzez nowatorskie myślenie grupy specjalistów z Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Łódzkiej i Technoparku powstała pierwsza w Polsce Pracownia Indywidualnych Implantów Medycznych. 
 
O szczegółach poszczególnych działań dotyczących design thinking możemy przeczytać na stronie dt.lodzkie.pl oraz na facebook.com/lodzkiepromujedesignthinking.