Czarująca historia Teatru Wielkiego
poniedziałek, 13 stycznia 2025To gratka dla miłośników opery, baletu, operetki oraz historii kultury naszego regionu. Teatr Wielki w Łodzi przygotował cykl filmów i audycji, w których nestorzy sceny wspominają początki naszego teatru i opowiadają o swoich karierach.
Seria podcastów „Melpomene przy mikrofonie” powstała z okazji 70-lecia łódzkiej opery, która przypadała w zeszłym roku. Przybliża czas formowania się teatru, kulisy ważnych wydarzeń, sukcesy i wyzwania, przed jakimi przez dekady stawali ludzie, którzy tworzyli markę i rangę największej instytucji kultury w Łódzkiem i drugiej pod względem wielkości sceny operowej w Polsce.
W poszczególnych odcinkach cyklu występują osoby, które były symbolami Teatru Wielkiego. Wspaniali artyści, między innymi tancerka i choreografka Janina Niesobska, legendarna sopranistka Halina Romanowska, tenor Tadeusz Kopacki, baryton Jerzy Jadczak, wybitny dyrygent oraz dyrektor TW Tadeusz Kozłowski. O budowie obecnej siedziby teatru, ale też o sprawach technicznych, w tym realizacji karkołomnych projektów scenicznych, opowiada inżynier Jerzy Gumiński.
Rozmowy są pełne anegdot.
- Początkowo tułaliśmy się po wszystkich teatrach dramatycznych w Łodzi, Jaraczu, Nowym, Powszechnym. Sala baletowa była w Łódzkim Domu Kultury. Ale ciężko procowaliśmy, bo mieliśmy na horyzoncie nasz teatr. Bardzo na to czekaliśmy - wspomina Janina Niesobska, która całą swoją karierę związała z łódzką sceną i przez kilka dekad była jedną z czołowych solistek zespołu baletowego. - Gdy w końcu weszliśmy do nowej siedziby teatru, oniemieliśmy z zachwytu. Było pięknie. Wyglądało zresztą jak dziś. Zmieniła się tylko podłoga. To było dla nas wielkie szczęście.
Halina Romanowska opowiada, że do Łodzi, a w konsekwencji na scenę Teatru Wielkiego, trafiła przypadkiem…
- Mieszkałam z rodzicami w Szczecinku i po maturze przyjechałam do przyjaciółki, która mieszkała okno w okno z akademią muzyczną. Przez to okno usłyszałam, jak któraś ze studentek ćwiczy skale. W żaden sposób nie mogła wyśpiewać gór. Jak „zakorbiłam” te góry, to pani profesor, która prowadziła zajęcia, przez okno powiedziała: proszę do mnie. Tak rozpoczęłam naukę śpiewu u profesor Olgi Olginy Mackiewicz - opowiada sopranistka. - Karierę w operze też zaczęłam od skoku na głęboką wodę, czyli roli Halki w operze Moniuszki.
Gospodarzami podcastów są Anna Świderska i Adam Olaf Gibowski. Cykl „Melpomene przy mikrofonie ” został zrealizowany przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy. Audycje dostępne są na kanale Teatru Wielkiego w serwisie Youtube i w serwisach streamingowych Spotify oraz Apple Podcast.
Linki
YouTube: https://youtube.com/playlist?list=PLl-KEiEHd3LAgtk1ROu6XUbsq3KDkFTo8&si=4ANc8b-xZf8k2LmV
Spotify: https://open.spotify.com/show/6XR2hO9mExlbtHl0lBS2dL
Apple Podcast: https://podcasts.apple.com/pl/podcast/melpomene-przy-mikrofonie-cykl-podcast%C3%B3w-teatru-wielkiego/id1785166223