Ciche i komfortowe drogi dla kierowców i bezpieczne przejścia dla pieszych
wtorek, 31 grudnia 2024Mijający 2024 rok to okres wielu zaawansowanych prac na drogach województwa łódzkiego. Wśród nich były także inwestycje, na których drogowcy zastosowali niestandardowe rozwiązania technologiczne. Pierwszym z nich była tzw. cicha nawierzchnia, którą położono na odcinkach jezdni w terenie zabudowanym - przy rozbudowie drogi wojewódzkiej numer 486 między Rudą a Krzeczowem w powiecie wieluńskim. Efektem tych prac jest obniżenie hałasu wywoływanego przez jadące pojazdy.
Drogowcy przy kładzeniu warstwy ścieralnej drogi użyli tu tzw. mieszanki BBTM. Wpływa ona na poprawę bezpieczeństwa przez lepsze odprowadzanie wody z powierzchni jezdni, a tym samym ograniczenie poślizgu opon na mokrej nawierzchni. Nie bez znaczenia jest też lepsza widoczność podczas opadów deszczu i zapobieganie tworzeniu się kolein. Ważna jest też kwestia ekonomiczna - grubość warstwy ścieralnej jest mniejsza. Można też ograniczyć stosowanie ekranów akustycznych. Inną nowatorską technologią użytą na drogach wojewódzkich w mijającym roku jest tzw. relining. Proces ten wykorzystywany przy naprawie rurociągów, ale z powodzeniem stosuje się go również przy budowie dróg. Tak jest w przypadku budowanego obecnie przepustu w miejscu istniejącego mostu w Sadykierzu (powiat tomaszowski) na drodze wojewódzkiej numer 726 . W dużym uproszczeniu, to użycie nowej rury i włożenie jej w światło starej konstrukcji, bez konieczności rozbierania całego obiektu. Dzięki temu można prowadzić roboty bez zamykania drogi dla ruchu, nie ma konieczności wprowadzania objazdów, to także niższe koszty i krótszy czas wykonania prac w porównaniu ze „starą” technologią, która oznaczała rozbiórkę starego obiektu i budowę nowego.
W kilku miejscach na drogach wojewódzkich zainstalowano także tzw. aktywne doświetlenie przejść dla pieszych, które uruchomiane jest od zmierzchu do świtu i znaki aktywne, które wraz z nowymi przejściami zostały oddane do użytku w Pabianicach i Bychlewie pod Pabianicami. Oznakowanie poziome i pionowe z aktywnym doświetleniem pojawiło się na przejściu dla pieszych na drodze wojewódzkiej numer 482 przy ul. Partyzanckiej w Pabianicach, w rejonie przystanku PKP Pabianice Północ.
Wszystko po to by piesi byli bardziej widoczni na drodze. Podobne nowoczesne rozwiązanie zastosowano w Bychlewie na przejściu dla pieszych. Dodatkowe oświetlenie przejść dla pieszych uruchamiane jest, gdy pieszy zbliża się do przejścia przez ulicę i ostrzega kierowców.