czwartek, 23 kwietnia 2015

Informacja dotycząca ustaleń Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej w zakresie naruszeń ustawy Prawo zamówień publicznych popełnionych w roku 2014 przez Beneficjentów PROW na lata 2007-2013

W wyniku zakończenia czynności w zakresie audytu gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich w roku finansowym 2014, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej przekazał Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ustalenia i rekomendacje dotyczące, m.in. błędów w zamówieniach publicznych, które powinny skutkować korektami finansowymi.
Stwierdzone przez GIKS błędy dotyczą, przede wszystkim, naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Należą do nich:
·         Nadmierne warunki udziału w postepowaniu dla wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (np. żądanie przez zamawiającego w siwz, jako warunek udziału w postępowaniu, umowy konsorcjum),
·         Ustanowienie przez zamawiającego zróżnicowanych warunków udziału
w postępowaniu (żądanie w siwz posiadania przez wykonawcę środków finansowych,  zdolności kredytowej lub ubezpieczenia OC w wysokości uzależnionej od ceny złożonej oferty),
·         Dopuszczenie do udziału w postepowaniu lub udzielenie zamówienia publicznego podmiotowi bezpośrednio biorącymi udział w przygotowaniu postepowania (opracowanie dokumentacji projektowej lub kosztorysu inwestorskiego),
·         Skrócenie 14 dniowego terminu składania ofert,
·         Nieprawidłowe objęcie zamówieniem na roboty dodatkowe wykonanie robót zamiennych,
·         Udzielenie zamówienia na roboty dodatkowe w przypadku nie spełnienia przesłanek art.67 ust. 1 pkt 5b ustawy Prawo zamówień publicznych,
·         Brak sprecyzowania przez zamawiającego warunków udziału w postepowaniu oraz opisu sposobu dokonywania oceny spełnienia tych warunków w ogłoszeniu,
·         Odrzucenie oferty wykonawcy bez wezwania do uzupełnienia brakujących dokumentów,
·         Ustanowienie w siwz podmiotowego kryterium oceny ofert (przyjęcie jako kryterium oceny ofert m.in. wiedzę i doświadczenie),
·         Podział zamówienia w celu uniknięcia ustawy Prawo zamówień publicznych,
·         Użycie nazw własnych materiałów, które winny być zastosowane przy realizacji zamówienia i jednocześnie nie zawarcie informacji, iż dopuszcza się rozwiązania równoważne.
W większości wyżej opisanych naruszeń ustawy Prawo zamówień publicznych zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych.
 
W związku z powyższym zaleca się aby Beneficjenci PROW na lata 2007-2013:
·      zobowiązani do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przeprowadzali postepowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie przepisami prawa, ze szczególnym uwzględnieniem zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
·      nie zobowiązani do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 3 ust.1 pkt 5 ustawy oraz w przypadku, gdy szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza równowartości 14.000 euro powinni dokonywać wydatki publiczne zgodnie  z art. 44 ust. 3 i 47 ustawy o finansach publicznych tj. „w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskania  najlepszych efektów z danych nakładów wraz z ich udokumentowaniem”, a więc „podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy”.
wtorek, 21 kwietnia 2015

Nabór wniosków o przyznanie pomocy dla operacji dotyczących mikroinstalacji OZE w ramach PROW 2007-2013

Zarząd Województwa Łódzkiego Uchwałą nr 413/15 z dnia 21 kwietnia br. ustalił termin i miejsce składania wniosków o przyznanie dla operacji dotyczących budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne źródła energii w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Zgodnie z decyzją Zarządu wnioski o przyznanie pomocy będzie można składać w siedzibie Departamentu Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź, w pok. 511 (V piętro). Nabór będzie trwał od dnia 11 maja 2015 r. do dnia 25 maja 2015 r., przy czym wnioski będą przyjmowane od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.30 do 15.30, natomiast w dniu 25 maja 2015 r. w godzinach od 8:30 do 12:00.
 
Zarząd Województwa Łódzkiego uchwalił również kryterium regionalne, które będzie obowiązywać przy ocenie punktowej złożonych projektów. Zgodnie z treścią kryterium dodatkowo premiowane będą operacje jeśli zakładana w ich ramach liczba mikroinstalacji prosumenckich dotyczy 10 lub więcej obiektów - 2 punkty, bądź też, jeśli zakładana w ramach operacji liczba mikroinstalacji prosumenckich dotyczy 5 lub więcej, a mniej niż 10 obiektów - 1 punkt. Operacje, w ramach których zakładana do wykonania liczba mikroinstalacji prosumenckich będzie dotyczyć mniej niż 5 obiektów, nie otrzymają punktów z tytułu kryterium regionalnego.
 
W ramach danego naboru o dofinansowanie projektów ubiegać będą mogły się gminy. Wsparciu podlegać będą projekty dotyczące budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii, w szczególności energii elektrycznej lub cieplnej, z przeznaczeniem na potrzeby własne. Maksymalny poziom dofinansowania operacji wynosi 90% kosztów kwalifikowalnych operacji, do wysokości limitu pomocy de minimis tj. 200 tys. Euro otrzymanej przez Wnioskodawcę w danym roku podatkowym oraz w dwóch poprzednich latach. W ramach ogłoszonego naboru w pierwszej kolejności pomoc uzyskają trzy najlepiej ocenione projekty z terenu województwa łódzkiego, w przypadku pozostałych pozytywnie zweryfikowanych projektów o dofinansowaniu decydować będzie ich kolejność na liście operacji obejmującej wnioski z terenu całego kraju. Pula środków dostępnych dla wsparcia operacji w ww. zakresie na poziomie całego kraju wynosi 20.475.000,00 euro tj. ok. 83,8 mln. zł.
 
Szczegółowe informacje dotyczące naboru wniosków można uzyskać w Departamencie Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, al. Piłsudskiego 12 (II piętro) oraz pod numerami telefonów: (042) 663-31-56, (042) 663-31-89, (042) 663-31-90, (042) 663-31-91, (042) 663-32-19.
czwartek, 16 kwietnia 2015

Szkolenie z zakresu kwalifikowalności kosztów oraz wypełniania wniosków w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”

W dniu 29 kwietnia 2015 roku o godzinie 09.30 Departament Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego organizuje szkolenie z zakresu kwalifikowalności kosztów oraz wypełniania wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007-2013 uwzględniającego budowę mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii, w szczególności energii elektrycznej lub cieplnej, z przeznaczeniem na potrzeby własne.  

Spotkanie odbędzie się w sali 104, przy al. Piłsudskiego 8 w Łodzi (Sala Sejmiku).
           
Szkolenie skierowane jest do zaproszonych przedstawicieli gmin. Zaproszenia zostały wysłane drogą elektroniczną.
piątek, 10 kwietnia 2015

Formularz wniosku o przyznanie pomocy wraz z instrukcją wypełniania dla działania 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”

Na stronie internetowej pod adresem www.lodzkie.pl/formularze-wniosków-o-przyznanie-pomocy oraz www.lodzkie.pl/podstawowe-usługi-dla-gospodarki-i-ludności-wiejskiej/formularze-wniosków-o-przyznanie-pomocy jest już dostępny formularz wniosku o przyznanie pomocy wraz z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy dla działania 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”, uwzględniający zakresmikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących odnawialne źródła energii, służących do wytwarzania energii, w szczególności energii elektrycznej lub cieplnej.
czwartek, 2 kwietnia 2015

Logo PROW 2014-2020

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowało na swojej stronie internetowej logo nowego PROW. Logotypy udostępniono w różnych formatach graficznych umożliwiających umieszczenie znaku na wydrukach, stronach internetowych i wykorzystanie do celów poligraficznych.
 
Trwają prace nad „Księgą wizualizacji znaku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”, w której szczegółowo określone zostaną obowiązki beneficjentów w zakresie stosowania ww. logotypów. 
czwartek, 2 kwietnia 2015

Konkurs „Mój Rynek – Mój Produkt 2015”

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z Sekretariatami Regionalnymi KSOW organizuje konkurs „MÓJ RYNEK – MÓJ PRODUKT 2015”, którego celem jest identyfikacja i szerzenie dobrych praktyk w zakresie wytwarzania lokalnych produktów rolno-spożywczych przeznaczonych do spożycia, rozpowszechnianie i wymiana wiedzy w tym zakresie i zwiększenie zainteresowania produktami lokalnymi wśród konsumentów, a co za tym idzie wzrost ich sprzedaży. Ideą konkursu jest również zachęta mieszkańców obszarów wiejskich do poszukiwania alternatywnych źródeł dochodu.
Laureaci będą mieli możliwość bezpłatnego udziału w pikniku „Poznaj Dobrą Żywność”, w ramach którego będą mieli do dyspozycji stoisko, w celu zaprezentowania swoich produktów.
 
Wszelkie szczegóły znajdują się w regulaminie.
Zgłoszenia prosimy wysyłać na formularzu na adres:
 
al. Piłsudskiego 12
90-051 Łódź
 
lub
 
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
lub 
 
faksem na numer: 42 663 36 32
 
Osoba odpowiedzialna za realizację etapu wojewódzkiego konkursu:
Magdalena Kochanowska (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 42 291 97 35)
 
Zachęcamy do zgłaszania się i promowania łódzkich produktów na arenie ogólnopolskiej - warto!
poniedziałek, 30 marca 2015

Nie zwlekaj, zgłoś swój udział w Dniach Otwartych Funduszy Europejskich

Beneficjentów PROW 2007 – 2013 serdecznie zapraszamy do udziału w II edycji ogólnopolskiej akcji promocyjnej pn. „Dni Otwarte Funduszy Europejskich”. Koordynatorem akcji jest Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przy zaangażowaniu większości instytucji zajmujących się Funduszami Europejskimi w Polsce, a przede wszystkim Państwa, realizujących projekty.
Aby wziąć udział w II edycji akcji, wystarczy „otworzyć” swój projekt dla mieszkańców regionu przynajmniej na jeden dzień w okresie od 7 do 10 maja 2015 r. Dzięki udziałowi w tej imprezie uzyskają Państwo możliwość dodatkowej promocji swojego projektu i staną się uczestnikami ogólnopolskiej akcji organizowanej pod jednym, wspólnym szyldem, która będzie  posiadała również spójną identyfikację wizualną.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewidziało promocję w ogólnopolskich mediach. Ponadto, na stronie internetowej imprezy www.dniotwarte.eu znajdą się informacje o każdym projekcie wraz z opisem atrakcji oferowanych przez beneficjenta, czyli Państwa (tzw. program „Dnia Otwartego”), godzinami otwarcia i mapką dojazdu. Akcja będzie posiadała również spójną identyfikację wizualną: logo oraz gotowe szablony materiałów promocyjnych do wykorzystania podczas Dni Otwartych (np. bannery internetowe, ulotki, plakaty, itp.).  
Zachęcamy Państwa do wzięcia udziału w akcji i wypełnienia elektronicznego formularza zgłoszeniowego, który dostępny jest  na stronie www.dniotwarte.eu. Ostateczny termin przesyłania zgłoszeń do udziału w Dniach Otwartych Funduszy Europejskich upływa w dniu 17 kwietnia 2015 r.
poniedziałek, 9 lutego 2015

Dni Otwarte Funduszy Europejskich 2015

Szanowni Państwo,
Beneficjenci PROW 2007-2013, którzy wykorzystali unijne środki na realizację projektów poprawiających jakość życia, mają teraz niepowtarzalną szansę na szeroką promocję swoich inwestycji. Takie możliwości stwarza ogólnopolska akcja promocyjna pn. „Dni Otwarte Funduszy Europejskich”. Realizowana ona będzie w dniach 7–10 maja 2015 r. przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju we współpracy z większością instytucji zajmujących się Funduszami Europejskimi w Polsce.
Wszystkich beneficjentów, których projekty spełniają wymagania regulaminu, chcę serdecznie zaprosić do udziału w II edycji Dni Otwartych i skorzystania z nadarzającej się, promocyjnej okazji. Możecie Państwo pokazać swoje osiągnięciazachęcając mieszkańców
i turystów do zwiedzaniarealizowanego przedsięwzięcia. Zachęcam także do zaproponowania odwiedzającym dodatkowych atrakcji, które uświetnią Waszą ofertę.
Aby wziąć udział w „Dniach Otwartych Funduszy Europejskich”wystarczy „otworzyć” swój projekt dla odwiedzających przynajmniej na jeden dzień, w terminie od 7 do 10 maja 2015 r.
Dzięki udziałowi w tej imprezie uzyskają Państwo możliwość dodatkowej promocji swojego projektu i staną się uczestnikami ogólnopolskiej akcji organizowanej pod jednym, wspólnym szyldem, która będzie posiadała również spójną identyfikację wizualną.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewidziało promocję w ogólnopolskich mediach.
W spocie dedykowanym temu wydarzeniu do uczestnictwa w nim będą zaproszeni mieszkańcy Polski, a na specjalnej stronie internetowej znajdą się informacje o każdym projekcie wraz z opisem atrakcji oferowanych przez poszczególnych beneficjentów.
Swój udział w „DniachOtwartych Funduszy Europejskich”można zgłosić wypełniając elektroniczny formularz, który od 25 lutego br. udostępniony zostanie na stronie: www.dniotwarte.eu
Zachęcam serdecznie.
 
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Marek Sawicki
piątek, 16 stycznia 2015

Targi żywności, rolnictwa i ogrodnictwa

Rozpoczęły się największe światowe targi żywności, rolnictwa i ogrodnictwa, promujące zwłaszcza specjalności regionalne, artykuły ekologiczne oraz luksusowe. Zapraszamy do Berlina na Międzynarodowe Targi Gospodarki Żywnościowej, Rolnictwa i Ogrodnictwa Grune Woche 2015. targi potrwają od 16 do 25.01.2015.

Firmy, które w tym roku reprezentują nasze województwo to:

1. Przedsiębiorstwo „HEKTOR” Sp. Z.O.O (w dniach 16-20.01.2015)
Ul. Zamkowa 3 98-355 Działoszyn
Tel. 0-43-84-13-625 lub 608-365-013
Fax: 43-84-13-625
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2. Przetwórstwo Mięsno-Wędliniarskie (w dniach 16-25.01.2015)
Felinów 8a 98-320 Osjaków
Tel. 696-473-672 (Właściciel  Jacek Podgórniak)
Fax: 43-842-34-17
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Ceramika - Centrum Twórczości Twórcze EGO (w dniach  21-25.01.2015)
Agata Bącela
93-478 Łódź     
Ul. Czachary 43/45
Tel. 0507 085 163
    
4. PIWOMAR-BROWAR KOREB (w dniach 16-25.01.2015)
Ul. Żeromskiego 72
98-100 Łask
Marek Kaczorowski tel.043 67521 82 ; 0516 129  716
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

5. Cukiernictwo Sp.Braci Miś Jerzy Miś, Włodzimierz Miś Sc. (w dniach 16-25.01.2015)
Eufemianów 14 A,
95-060 Brzeziny
Włodzimierz Miś tel.042 672 31 11 ; 0601221711
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  

6. F.P.U Mirmar Marcin Owczarek (w dniach 21-25.01.2015)
Lipianki 24
97-225 Ujazd
+48 608304794
Mariusz Szklarek – Grupa działania, przetwórstwo owocowo-warzywne
Email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
7. Stowarzyszenie LGD Buduj Razem (w dniach 21-25.01.2015)
Osiedle Niewiadów 43, 97-225 Ujazd
+48 608 304 794
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

8. Centrum łowickie – starosta Krzysztof Figat (w dniach 16-19.01.2015)
Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi Łowickiej
Stary Rynek 17, 99-400 Łowicz+46 837 57 71 kom. 883 854 050

9. Zakłady Mięsne Zbyszko Zbigniew Kruk (w dniach 21-25.01.2015)
Ul.Słowiańska 9, 95-020 Andrespol
Tel. + 48 42 213 25 47
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.zm-zbyszko.pl

Targi Grune Woche to bogata, międzynarodowa oferta artykułów spożywczych: artykuły delikatesowe, świeże produkty: pieczywo, mięso i wędliny, ryby i owoce morza, nabiał, miody, przyprawy, zioła, herbata; narzędzia i maszyny rolnicze, wyposażenie i urządzenia produkcyjne dla rolnictwa i ogrodnictwa, nasiona, szklarnie; bydło hodowlane, zwierzęta domowe, myślistwo i wędkarstwo; część wystawy poświęcona jest sprzętowi kuchennemu, wyposażeniu kuchni i akcesoriom technicznym dla gospodarstw domowych. W ofercie targów coraz więcej miejsca zajmują nowoczesne usługi świadczone przez rolników (np. wypoczynek i zakupy na wsi) oraz informacje na temat energii odnawialnych.