Konkurs w ramach POiR 2014-2020 działanie 4.2: Rozwój Nowoczesnej Infrastruktury Badawczej Sektora Nauki.

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) ogłasza nabór Wniosków o dofinansowanie projektów: Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, Priorytet IV: Zwiększenie Potencjału Naukowo-Badawczego, działania 4.2: Rozwój Nowoczesnej Infrastruktury Badawczej Sektora Nauki.
Celem działania 4.2 jest wsparcie wybranych projektów dużej, strategicznej infrastruktury badawczej, o charakterze ogólnokrajowym lub międzynarodowym, znajdujących się na Polskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej (PMDiB), aktualną najpóźniej na dzień przed ogłoszeniem Konkursu oraz zapewnienie skutecznego dostępu do tej infrastruktury dla przedsiębiorców i innych zainteresowanych podmiotów. Warunkiem uzyskania wsparcia będzie przedstawienie w szczególności: agendy badawczej, która wpisuje się w Krajową Inteligentną Specjalizację oraz planu dotyczącego wykorzystania infrastruktury B+R po zakończeniu projektu i planu pokrywania kosztów utrzymania infrastruktury.
Uprawnionymi do aplikowania są:
·      jednostki naukowe w rozumieniu art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2014 r. poz. 1620, t.j., ze zm.);
·      konsorcja jednostek naukowych;
·      uczelnie;
·      konsorcja uczelni;
·      konsorcja jednostek naukowych i przedsiębiorstw;
·         konsorcja uczelni (w tym spółek celowych uczelni) i przedsiębiorstw.
 
Szczegóły i dokumentację konkursową do pobrania można odnaleźć na stronie:
 
www.poir.gov.pl

LEMUR-Energooszczędne Budynki Użyteczności Publicznej

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza możliwość uzyskania dofinasowania w programie priorytetowym LEMUR. Celem programu jest zmniejszenie zużycia energii, a w konsekwencji ograniczenie lub uniknięcie emisji CO2 w związku z projektowaniem i  budową nowych energooszczędnych budynków użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, a wsparcie można uzyskać zarówno w formie pożyczki jak i dotacji.
Beneficjentami mogą być:
·         podmioty sektora finansów publicznych, z wyłączeniem państwowych jednostek budżetowych,
·         samorządowe osoby prawne, spółki prawa handlowego, w których jednostki samorządu terytorialnego posiadają 100% udziałów lub akcji i które powołane są do realizacji zadań własnych j.s.t. wskazanych w ustawach,
·         organizacje pozarządowe, w tym fundacje i stowarzyszenia, a także kościoły i inne związki wyznaniowe wpisane do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych oraz kościelne osoby prawne, które  realizują  zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów.
Szczegółowe informacje o programie oraz dokumentacja konkursowa dostępne są na stronie:
www.nfosigw.gov.pl

Harmonogram naboru wniosków w ramach funduszy norweskich i EOG na 2016 rok.

Opublikowany został harmonogram naboru wniosków na 2016 rok w ramach funduszy norweskich i EOG.
Program Harmonogram naboru wniosków w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej na 2016 rok
PL07 "Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno-epidemiologicznych" I - IV 2016 - IV nabór w ramach FWD
PL13 "Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu" I - IV 2016 - III nabór w ramach FWD
PL08 "Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego" nie został jeszcze ogłoszony
PL09 "Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej" nie został jeszcze ogłoszony
 
 
 
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie:
www.eog.gov.pl
czwartek, 5 czerwca 2014

SPOT - Sektorowy Program Operacyjny Transport

Sektorowy Program Operacyjny Transport (SPOT) jest jednym z siedmiu programów operacyjnych służących realizacji Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004 – 2006 (PWW). Program ten, wraz z częścią transportową strategii wykorzystania Funduszu Spójności, rozwija cele PWW, określając kierunki, priorytety, działania i wysokość środków przeznaczonych na rozwój sfery transportu.
Środki na współfinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach SPOT pochodzą w głównej mierze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W przypadku SPOT głównymi beneficjentami końcowymi są: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A., Urzędy Morskie, Zarządy Portów Morskich, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), miasta na prawach powiatu (powiaty grodzkie), Ministerstwo Transportu, Policja, Straż Pożarna.
Instytucją Zarządzającą SPOT jest Minister Rozwoju Regionalnego, który pełni ogólny nadzór nad procesem programowania, przygotowania i wyboru projektów, realizacji i kontroli realizacji SPOT.
Funkcję Instytucji Pośredniczącej pełni Minister Transportu, który odpowiedzialny jest m.in. za wybór projektów, które mają być współfinansowane w ramach SPO T, zawieranie umów o dofinansowanie z beneficjentami, monitorowanie procesu realizacji projektów oraz kontrolę realizowanych projektów.


Szczegółowe informacje na temat SPO Transport znajdują się na stronie internetowej www.funduszestrukturalne.gov.pl (w zakładce SPO Transport).
czwartek, 5 czerwca 2014

Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”

Sektorowy Program Operacyjny pt. Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich określa strategię oraz kierunki działań w zakresie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Źródłem finansowania będą środki publiczne: budżetu państwa, budżetów samorządów regionalnych i lokalnych oraz Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji w Rolnictwie - Sekcja Orientacji (EAGGF), jak również środki inwestorów prywatnych.
W oparciu o analizę sytuacji na obszarach wiejskich i w sektorze rolno-spożywczym przyjęto, że Sektorowy Program Operacyjny pt. Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich jest narzędziem w realizacji celu Narodowego Planu Rozwoju - Restrukturyzacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich.
Planowane działania, zgodnie z priorytetami Rozporządzenia Rady (WE) 1257/99, mają służyć realizacji dwóch celów strategicznych programu, które określono jako:
  • „Poprawa konkurencyjności gospodarki rolno – żywnościowej” - traktowany jako najważniejszy cel strategiczny rozwoju polskiego rolnictwa oraz przetwórstwa żywności w pierwszych latach integracji z UE;
  • „Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich” - realizowany również poprzez Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) oraz inne programy operacyjne w ramach Narodowego Planu Rozwoju.
Niezależnym dokumentem programowym, w stosunku do Sektorowego Programu Operacyjnego pt. Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich,), jest Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (Rural Development Plan), współfinansowany przez Sekcję Gwarancji EAGGF (z części budżetu UE przeznaczonej na Rozwój obszarów wiejskich). W ramach tego programu wdrażane są takie działania jak: renty strukturalne, programy rolnośrodowiskowe, zalesianie gruntów rolnych, płatności dla terenów trudnych dla gospodarki rolnej, płatności dla gospodarstw niskotowarowych, wsparcie dostosowań do standardów Wspólnotowych, grupy producenckie oraz pomoc techniczna.
Działania wdrażane w ramach obydwu programów są kompatybilne i wzajemnie się uzupełniają w ramach nadrzędnego celu jakim jest rozwój obszarów wiejskich.


Więcej informacji na stronie www.minrol.gov.pl (w zakładce Fundusze Strukturalne).
czwartek, 5 czerwca 2014

Sektorowy Program Operacyjny „Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb 2004-2006”

CEL GŁÓWNY

Racjonalna gospodarka żywymi zasobami wód i poprawa efektywności sektora rybackiego oraz podniesienie konkurencyjności polskiego rybactwa i przetwórstwa rybnego. Produkty rybołówstwa oraz chowu i hodowli ryb, produkty przetwórstwa powinny odpowiadać zapotrzebowaniu rynku krajowego pod względem ceny i jakości oraz powinny być konkurencyjne na rynkach zagranicznych.
 

PRIORYTETY

Priorytet 1. Dostosowanie nakładu połowowego do zasobów
  • złomowanie statków rybackich
  • przeniesienie statków do krajów trzecich lub zmiana ich przeznaczenia (Działanie wygasło z dniem 01.01.2005)
  • wspólne przedsięwzięcia (Działanie wygasło z dniem 01.01.2005)


Priorytet 2. Odnowa i modernizacja floty rybackiej
  • budowa nowych statków rybackich (działanie wygasło z dniem 01.01.2005)
  • modernizacja istniejących statków rybackich
  • wycofanie (bez pomocy publicznej) związane z odnową


Priorytet 3. Ochrona i rozwój zasobów wodnych, chów i hodowla, rybacka infrastruktura portowa, przetwórstwo i rynek rybny, rybołówstwo śródlądowe
  • ochrona i rozwój zasobów wodnych
  • chów i hodowla ryb
  • rybacka infrastruktura portowa
  • przetwórstwo i rynek rybny
  • rybołówstwo śródlądowe


Priorytet 4. Inne działania
  • rybołówstwo przybrzeżne
  • działania społeczno-ekonomiczne
  • znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne
  • działanie organizacji obrotu rynkowego
  • czasowe zawieszenie działalności
  • działania innowacyjne i inne


Priorytet 5. Pomoc techniczna

Więcej informacji na stronach :
www.arimr.gov.pl
www.minrol.gov.pl
czwartek, 5 czerwca 2014

SPO WKP – Sektorowy Program Operacyjny „Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw”

Sektorowy Program Operacyjny „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006” znany pod hasłem UNIA DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH - „PROGRAM KONKURENCYJNOŚĆ” - to jeden z kluczowych dokumentów przygotowanych przez Polskę, przewidzianych w Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 i określających ramy wsparcia dla Polski z funduszy strukturalnych po przystąpieniu do Unii Europejskiej.
SPO WKP, wykorzystując zasoby sfery naukowo-badawczej oraz korzyści związane ze stosowaniem nowoczesnych technologii, w tym technologii informacyjnych oraz technologii wspierających ochronę środowiska, określa cele, priorytety i działania dotyczące realizacji polityki w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP).


Szczegółowe informacje na temat SPO WKP znajdują się na stronie internetowej www.konkurencyjnosc.gov.pl (w zakładce Program Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006)
czwartek, 5 czerwca 2014

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju (NPR) na lata 2004-2006. Program ZPORR rozwija cele NPR, określając priorytety i kierunki polityki regionalnej państwa w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Zintegrowany Pogram Operacyjny Rozwoju Regionalnego jest zarządzany na poziomie krajowym, jednak jego wdrażanie w znaczącej mierze odbywa się na poziomie regionalnym.
Celem ZPORR jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. Realizacja tego celu strategicznego sprzyjać będzie wzrostowi gospodarczemu, przekształceniom strukturalnym regionów, wzrostowi urbanizacji, zwiększeniu mobilności przestrzennej ludności oraz zwiększeniu poziomu wiedzy i dostępu do najnowocześniejszych technologii społeczeństwa i podmiotów gospodarczych.
Osiągnięcie wyżej wymienionego celu odbywa się będzie poprzez realizację poszczególnych Priorytetów i Działań ZPORR.

Więcej informacji nt. ZPORR 2004-2006 można uzyskać na stronie internetowej: www.zporr.gov.pl
poniedziałek, 17 lutego 2014

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy


Szwajcarsko-Polski Program Współpracy czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Na mocy umów miedzynarodowych, zawartych 20 grudnia 2007 r. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich. Dla Polski, Program Szwajcarski przewiduje niemal połowę środków (ok. 489 mln CHF).

Cel
Fundusze szwajcarskie mają na celu zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic na terytorium Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.

Beneficjenci
Fundusze Szwajcarskie przewidują wsparcie dla instytucji sektora publicznego i prywatnego oraz organizacji pozarządowych.

Koncentracja geograficzna
Fundusz Szwajcarski zakłada, iż co najmniej 40 proc. środków zostanie rozdysponowanych w czterech województwach ściany południowo-wschodniej: lubelskim, małopolskim, podkarpackim i świętokrzyskim.

Czas trwania
Program Szwajcarski zakłada 5-letni okres zaciągania zobowiązań i 10-letni okres wydatkowania, który rozpoczął się 14 czerwca 2007 r., tj. w dniu przyznania pomocy finansowej Polsce przez Parlament Szwajcarski.

Na jakie projekty będzie można uzyskać wsparcie?

  • Bezpieczeństwo, stabilność, wsparcie reform:
    inicjatywy na rzecz rozwoju regionalnego regionów peryferyjnych i słabo rozwiniętych, zwiększenie ochrony wschodnich granic Unii Europejskiej;
  • Środowisko i infrastruktura:
    odbudowa, przebudowa i rozbudowa infrastruktury środowiskowej oraz poprawa stanu środowiska (m.in. zarządzanie odpadami stałymi, systemy energii odnawialnej, poprawa wydajności; energetycznej poprawa publicznych systemów transportowych, bioróżnorodność i ochrona ekosystemów oraz wsparcie transgranicznych inicjatyw środowiskowych;
  • Sektor prywatny:
    poprawa środowiska biznesowego i dostępu do kapitału dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), rozwój sektora prywatnego i promocja eksportu MŚP;
  • Rozwój społeczny i zasobów ludzkich:
    ochrona zdrowia (m.in. profilaktyka i kampanie promocji zdrowia oraz poprawa opieki społecznej), badania i rozwój (m.in. Fundusz Stypendialny, projekty badawcze).


Łącznie dla Polski Szwajcaria przeznaczyła 489 mln CHF.

Więcej informacji nt Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy można znaleźć na stronach internetowych: www.programszwajcarski.gov.pl; www.mrr.gov.pl.