Ostatnie FLIRTY dotarły do Łodzi

sobota, 28 lutego 2015

Ostatnie cztery pociągi FLIRT3 zamówione przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną u producenta, firmy Stadler Polska dotarły do Łodzi. – Teraz dysponujemy już dwudziestoma nowoczesnymi składami, przeznaczonymi do obsługi połączeń na terenie naszego Województwa – mówi marszałek Witold Stępień. - Wyniki dotychczasowej, ponad półrocznej eksploatacji taboru wskazują na jego ponad 99- procentową gotowość i niezawodność.

Pociągi FLIRT3 wyprodukowane dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej reprezentują najnowocześniejszą technologię kolejową na świecie. Ich wnętrza są przestronne, bardzo dobrze wyciszone i komfortowe dla pasażerów. Pojazdy wyposażone są w klimatyzację, biletomaty, monitory LCD, gniazdka elektryczne, kamery monitorujące oraz urządzenia umożliwiające bezpłatny dostęp do WIFI. Znajdują się w nich stojaki na rowery, uchwyty na wózki oraz przewijaki dziecięce. Długość jednego pojazdu to 45,7 metra. Mieszczą łącznie 254 pasażerów i są wyposażone w 120 miejsc siedzących. Osiągają prędkość maksymalną do 160 km/h. Dzięki lekkiej, aluminiowej konstrukcji, podobnej do tej stosowanej w lotnictwie, pociągi FLIRT3 są lżejsze, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji, energii i utrzymania.

- Łódzka Kolej Aglomeracyjna to przykład wykorzystania środków unijnych na inwestycje nowoczesne, sprzyjające rozwojowi lokalnemu i mieszkańcom województwa. Nowoczesne pociągi wprowadziły kolej w regionie w XXI wiek. Nowoczesne pociągi zapewniają wysoką jakość podróży. Dzięki ŁKA kolej w regionie przyspieszyła. Planujemy kolejne inwestycje taborowe, które pozwolą na utrzymanie tego tempa- powiedział marszałek Witold Stępień Marszałek.

Cezary Grabarczyk, minister sprawiedliwości, wcześniej minister transportu zapewnił, że ŁKA nadal będzie się rozwijała dzięki kolejnym dotacjom z Unii Europejskiej. Podziękował marszałkowi województwa Łódzkiego za dotychczasowe starania o środki na rozwój kolei regionalnych i podzielił się niezwykle istotną wiadomością: Chcę Państwu powiedzieć, że  Jean-Claude Juncker, przewodniczący Komisji Europejskiej, uważa projekt linii kolei dużych prędkości "Y" (z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania) za kluczową inwestycję transportową w UE.

Koszt produkcji 20 pojazdów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyniósł 311 071 420 zł. Inwestycja jest współfinansowana z funduszy unijnych. Kontrakt zawarty z producentem taboru, firmą Stadler Polska, zakłada również jego 15-letnie utrzymanie w nowoczesnym Zapleczu Technicznym, zlokalizowanym na terenie stacji Łódź Widzew.

- Pojazdy dostarczone Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to najnowsza generacja pociągów FLIRT – znanych i lubianych przez pasażerów w całej Europie, a także poza nią. Pojazdy odpowiadają najwyższym standardom w zakresie bezpieczeństwa oraz wymogom najnowszych norm europejskich. Charakteryzują się wysoką jakością wykonania i zapewniają komfort podróży. Zastosowana przy produkcji nowoczesna technologia i niska masa własna pojazdów pozwalają znacznie zredukować koszty ich eksploatacji, związane z utrzymaniem, zużyciem energii oraz dostępem do infrastruktury kolejowej. Ponadto nasze pojazdy charakteryzują się niezawodnością, która gwarantuje dotarcie pasażerów punktualnie do celu podróży, przewoźnikowi pozwala zaś efektywnie działać - powiedział Christian Spichiger Prezes Zarządu Stadler Polska.

W czwartym kwartale 2014r. wskaźnik gotowości taboru do pracy wyniósł 99%. Oznacza to, iż żadna jednostka w analizowanym kwartale nie była wyłączona z eksploatacji z powodu niesprawności do jazdy.

Niezawodność taboru w trakcie realizowanej pracy przewozowej również wyniosła 99%. Tak wysokie wskaźniki potwierdzają wysoką jakość obsługi, wykonania oraz utrzymania pojazdów.

Niezawodność pojazdów jest jednym z czynników wpływających na punktualność pociągów. Zgodnie z ostatnim raportem PKP Polskie Linie Kolejowe w styczniu punktualność Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyniosła 98%.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna realizuje połączenia z Łodzi do Sieradza, Zgierza, Łowicza, Koluszek oraz na terenie miasta Łódź. W czerwcu 2015 r. pociągi ŁKA wyruszą do Kutna.

Pociągami ŁKA przejechało już 548 tysięcy pasażerów (w okresie 15.06.2014- 27.02.2015r.)

Zakup taboru oraz budowa Zaplecza zostały zrealizowane w ramach Projektu pn. „Budowa Systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Projekt został dofinansowany
z Funduszu Spójności.

Oś priorytetowa VII: Transport przyjazny środowisku

Działanie 7.3: Transport miejski w obszarach metropolitarnych.

Wartość projektu: 457 770 847,00 PLN

Wysokość dofinansowania: 245 415 707,41 PL