Jedyny taki Jam w Polsce!

piątek, 27 października 2017
Łódzkie Service Jam to pierwszy knowledge sharingowy projekt w administracji publicznej w Polsce. W ciągu 16 miesięcy odbędą się w jego ramach aż 64 darmowe warsztaty, w których weźmie udział 1000 samorządowców. Celem ŁSJ jest dzielenie się wiedzą i podnoszenie kwalifikacji kadry urzędniczej.

Łódzkie Service Jam
jest częścią światowego projektu Global Service Jam, mającego na celu wymianę narzędzi, doświadczeń i pomysłów. Jego idea nawiązuje do jam session, przy czym uczestnicy zamiast utworów muzycznych wspólnie tworzą usługi. Proces kreacji opiera się na koncepcji myślenia projektowego – design thinking. Ogromną rolę odgrywa w nim knowledge sharing, czyli proces dzielenia się wiedzą. Wymiana myśli, umiejętności i opinii znacząco wpływa na kreatywność, efektywność, współpracę i umiejętność rozwiązywania problemów wśród uczestników spotkań.
 
Warto podkreślić, że jest to pierwszy w historii administracji publicznej w Polsce projekt opierający się na dzieleniu wiedzą pomiędzy urzędnikami. Knowledge sharing był do tej pory stosowany w korporacjach, gdzie skutkował poprawą ich funkcjonowania i wzrostem przewagi konkurencyjnej.Przeniesienie go na grunt publiczny świadczy o pionierskim podejściu Województwa Łódzkiego do administrowania podległymi mu jednostkami.
 
Warsztaty w ramach ŁSJ prowadzone są przez ekspertów z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Skierowane są do osób zatrudnionych w urzędach gmin i starostwach powiatowych. Podzielone są na 4 tury trwające po 4 miesiące. Odbywają się w 4 podregionach. Obejmują tematykę w czterech obszarach: budowanie partnerstw w projektach międzynarodowych, informację publiczną, design thinking oraz negocjacje i rozwiązywanie konfliktów. Wszystkie szkolenia są bezpłatne.
 
Program wystartował we wrześniu 2017 r. i potrwa 16 miesięcy. Najbliższe szkolenia to „Design thinking – tworzenie skutecznych rozwiązań w samorządach” 7 listopada w Aleksandrowie Łódzkim, „Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów” 14 listopada w Poddębicach, „Informacja publiczna – praktyczne aspekty udostępniania i odmowy udostępniania informacji publicznej” 21 listopada w Opocznie oraz „Budowanie partnerstw w projektach międzynarodowych. Wypełnianie wniosków aplikacyjnych na przykładzie Interreg Europa Środkowa” 28 listopada w Kutnie. Pełen harmonogram, na razie do końca grudnia 2017, jest dostępny online – link na końcu artykułu.

 











Projekt ma na celu wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, a w konsekwencji podniesienie kompetencji kadry urzędniczej Łódzkiego. Stanowi także ogromną szansę na poprawę funkcjonowania gmin i starostw, co docelowo wpłynie na wzrost jakości życia mieszkańców całego województwa i kształtowanie dumy lokalnej. – Jest to wspaniała inicjatywa, bardzo pomocna w rozwiązywaniu kruczków prawnych. Bardzo dobrze oceniam jej jakość merytoryczną – komentuje ŁSJ jeden z pracowników Urzędu Miejskiego w Koluszkach, uczestnik szkolenia nt. informacji publicznej. Także Mirosława Krupińska z MOPSu w Konstantynowie Łódzkim docenia udział w warsztacie dot. budowania partnerstw w projektach międzynarodowych: – Zajęcia były prowadzone w ciekawy sposób. Mieliśmy okazję wspólnie z prowadzącym wypełnić przykładowy wniosek o dofinansowanie. Dzięki temu łatwiej będzie poradzić sobie z taką sytuacją w przyszłości.
 
Województwo Łódzkie już od czterech lat wdraża strategię promocji marki opartą na design thinking. Przejawia się ona w podejmowaniu działań, które mają na celu rozpoznanie potrzeb wszystkich interesariuszy i zaangażowanie ich w budowanie regionalnej tożsamości i dumy. Ważnym efektem tych działań jest także zakomunikowanie innowacyjności i  kreatywności osób i instytucji działających na rzecz rozwoju województwa. Łódzkie Service Jam idealnie wpisuje się w tę strategię.
 

Więcej informacji, harmonogram warsztatów  i zapisy: www.lodzkie.pl/lodzkiejam