Likwidujemy białe plamy komunikacyjne

poniedziałek, 12 sierpnia 2019
Samorząd województwa łódzkiego przygotował 29 nowych linii autobusowych, które zostaną zgłoszone do dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. – Dziś mija termin składania wniosków o dofinansowanie wznawianych albo tworzonych na nowo linii komunikacji autobusowej w miejscach, gdzie ich brakowało. Zaraz przedstawimy nasze propozycje wojewodzie i mam nadzieję, że spotkają się one z aprobatą – zapowiedział w poniedziałek 12 sierpnia na konferencji prasowej marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.
 
Prace nad wyłonieniem najbardziej potrzebnych linii trwały od wejścia w życie ustawy, czyli od 18 lipca. Wybrano 29 tras międzypowiatowych (takimi zajmuje się samorząd województwa, pozostałe są w kompetencjach starostów i wójtów), które zostaną zgłoszone do dofinansowania. O tym, które ostatecznie otrzymają wsparcie, zdecyduje wojewoda do 20 sierpnia. Trzy dni później rozpocznie się zawieranie umów z samorządami o uruchomieniu połączeń.
- Wszystko po to, żeby jak najszybciej wybrać operatora połączeń i od 1 września autobusy mogły ruszyć na trasy - wyjaśniał marszałek Schreiber.
Województwo łódzkie ma w tym roku do dyspozycji w ramach Funduszu 15,5 mln zł. - Dofinansowanie do 1 wozokilometra wyniesie 1 zł dlatego propozycje samorządu województwa wyczerpałyby 1 mln 729 tys. zł – informuje Grzegorz Jastrzębowski, dyrektor Departamentuy Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
 
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych utworzony przez rząd Mateusza Morawieckiego ma na celu przywracanie lokalnych połączeń autobusowych, które nie funkcjonowały od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy, albo tworzenie ich tam, gdzie są białe plamy komunikacyjne. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z małych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.
jg
 
Linie zaproponowane do dofinansowania przez Samorząd Województwa Łódzkiego (przedstawione na załączonej poniżej mapie):
 
1 Tomaszów Mazowiecki - Chociw - Rawa Mazowiecka
2 Tomaszów Mazowiecki - Żelechlinek - Rawa Mazowiecka
3 Tomaszów Mazowiecki - Głuchów - Brzeziny
4 Tomaszów Mazowiecki - Będków - Tuszyn
5 Tomaszów Mazowiecki - Gapinin - Drzewica
6 Sieradz – Szadek – Łask
7 Sieradz – Lututów – Wieruszów
8 Sieradz – Burzenin – Złoczew
9 Bełchatów – Wola Krzysztoporska - Piotrków Trybunalski
10 Bełchatów – Kalisko –  Radomsko
11 Bełchatów – Szczerców – Rusiec
12 Skierniewice – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska
13 Skierniewice – Łyszkowice – Łowicz
14 Skierniewice – Łowicz – Kiernozia
15 Skierniewice – Rawa Mazowiecka – Czerniewice
16 Łęczyca – Świnice Warckie – Uniejów
17 Łęczyca – Krośniewice – Dąbrowice
18 Łęczyca – Leźnica Wielka – Ozorków
19 Piotrków Trybunalski – Tuszyn – Łódź
20 Opoczno - Przyłęk - Klew
21 Opoczno - Inowłódz - Brudzewice
22 Opoczno -Sławno - Tomaszów Mazowiecki
23 Opoczno - Kałek - Piotrków Trybunalski
24 Szadek – Wodzierady – Łódź
25 Wieluń –  Strugi – Wieluń
26 Wieluń – Pajęczno – Osjaków
27 Wieluń – Zdzierczyzna – Wieluń
28 Wieruszów – Lututów – Wieluń
29 Działoszyn – Wieluń – Sieradz