Dworzec Łódź Kaliska – podwójny zysk

środa, 7 sierpnia 2019
Ministerstwo infrastruktury zapowiedziało przebudowę dworca Łódź Kaliska i wiaduktu przy nim, a inwestycja w całości zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Dla regionu jest to podwójna korzyść. Po pierwsze – inwestycja zostanie wkrótce zrealizowana, a po drugie – pieniądze, które były na nią zapisane w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Łódzkiego, marszałek Grzegorz Schreiber będzie mógł przeznaczyć na inne inwestycje kolejowe. Część zaoszczędzonej kwoty już została dołożona do modernizacji torów między Zgierzem a Ozorkowem (linia 16 - Łódź Widzew – Kutno), bez czego ta inwestycja PKP by nie ruszyła.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w środę 7 sierpnia umowę z firmą Torpol S.A. na prace projektowe i budowlane na stacji Łódź Kaliska. Akt ten poprzedziła konferencja prasowa, w której wzięli udział: wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, wojewoda łódzki Zbigniew Rau, marszałek Grzegorz Schreiber, a także prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Na spotkaniu obecni byli także posłowie: Roman Sasin i Marek Matuszewski oraz przedstawiciele wykonawcy inwestycji spółki Torpol S.A.

- Dzięki współpracy rządu Mateusza Morawieckiego i samorządu województwa łódzkiego mamy postęp w naszych działaniach jeżeli chodzi o możliwości inwestycyjne województwa łódzkiego - powiedział marszałek Grzegorz Schreiber. - Udało się sprawić, że 68 mln zł, które były przeznaczone ze środków RPO Województwa Łódzkiego na ten cel, pokryje dofinansowanie z budżetu krajowego, a to oznacza, że mogliśmy te środki przesunąć na linię kolejową numer 16. Dzięki temu uratowaliśmy tak naprawdę obie te inwestycje, które - nie da się ukryć - były w pewnym momencie trochę zagrożone. Intensywna współpraca między rządem i PKP sprawiła, że województwo łódzkie o te 68 mln zł będzie wzbogacone.

Wartość całego projektu przebudowy Łodzi Kaliskiej to 337 mln zł. Dzięki inwestycji stacja będzie mogła obsługiwać większą liczbę pociągów. Przebudowanych zostanie pięć peronów, a przejścia pod torami i kładki ułatwią podróżnym przejścia między peronami i do przystanków komunikacji miejskiej. Na stacji wymienione zostanie oświetlenie. Dla podróżnych zaplanowano nowe wiaty i ławki. Czytelne oznakowanie oraz nowy system informacji ułatwi orientację na peronach. Zamontowane będą windy oraz wykonane ścieżki naprowadzające dla niewidomych. Nowe przejście podziemne połączy plac przed dworcem kolejowym z dworcem autobusowym. Dogodne dojście na perony nr 4 i 5 (przy wiadukcie wschodnim) zapewni przejście podziemne z budynku dworca.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” – jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo-wschodnim m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac będzie znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów - sprawne podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).
W ramach projektu dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione komputerowymi. Sprawniejsza, szybsza i bezpieczniejsza będzie obsługa przejazdu pociągów. Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do jazdy z prędkością 100 km/h (obecnie 60 km/h).
Prace zaplanowano w latach 2019 - 2022. Roboty budowlane rozpoczną się 2020 roku.
dk/jg