W 100-lecie orkiestry Filharmonii Łódzkiej

środa, 18 lutego 2015
Z udzia­łem pary pre­zy­denc­kiej - Bro­ni­sła­wa i Anny Ko­mo­row­skich – przedstawicieli rządu i parlamentu oraz marszałka województwa łódzkiego Witolda Stępnia odbył się kon­cert ju­bi­le­uszo­wy z oka­zji 100-le­cia Or­kie­stry Sym­fo­nicz­nej Fil­har­mo­nii Łódz­kiej. Zaprezentowano m.in. uni­ka­to­we w świa­to­wej skali jed­no­cze­sne brzmie­nie or­ga­nów ba­ro­ko­wych i ro­man­tycz­nych.

Koncert poprzedził - entuzjastycznie przyjęty przez gromadzącą się publiczność - flash mob, zorganizowany przez muzyków orkiestry w holu Filharmonii. Witając gości, dyrektor Filharmonii Łódzkiej Tomasz Bęben przypomniał genezę jubileuszu, prezentując przygotowane na tę okoliczność wydawnictwo.

Marszałek województwa wyraził satysfakcję z faktu, że – podobnie jak pierwszym łódzkim filharmonikom przed stu laty Karol Scheibler – tak obecnej Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina od lat patronować może Samorząd Województwa Łódzkiego. Nawiązując do historycznego kontekstu wydarzenia, marszałek zwrócił uwagę, że zapewne muzykom w 1915 roku nie przemknęło przez myśl, że ich następcy po stu latach koncertować będą w Wolnej Polsce, a ich występowi przysłuchiwał będzie się Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej.    

Pre­zy­dent Bro­ni­sław Ko­mo­row­ski wy­ra­ził prze­ko­na­nie, że na­stęp­ne stu­le­cie dla łódzkiej Filharmonii również bę­dzie pełne artystycznych osiągnięć, dając sa­tys­fak­cję melomanom z Łodzi i województwa. Pre­zy­dent ży­czył wszyst­kim za­an­ga­żo­wa­nym w krzewienie kultury w regionie dal­szych suk­ce­sów.

Fil­har­mo­nia Łódz­ka im. Ar­tu­ra Ru­bin­ste­ina ma naj­star­szą - po Fil­har­mo­nii Na­ro­do­wej w War­sza­wie - or­kie­strę sym­fo­nicz­ną w Pol­sce, która swój pierw­szy kon­cert „na korzyść niezamożnych artystów - muzyków”, w konspiracyjnych warunkach za­gra­ła 17 lu­te­go 1915 r. w ówczesnym Teatrze Wielkim przy ul. Konstantynowskiej.

Do­kład­nie w sto lat od de­biu­tu Łódz­kiej Or­kie­stry Sym­fo­nicz­nej we wtorek za­brzmiał wy­ko­ny­wa­ny także wów­czas po­emat sym­fo­nicz­ny „Fin­lan­dia” Jeana Si­be­liu­sa. W pro­gra­mie zna­lazł się również kon­cert for­te­pia­no­wy f-moll Fry­de­ry­ka Cho­pi­na w wy­ko­na­niu lau­re­ata 16. Mię­dzy­na­ro­do­we­go Kon­kur­su Cho­pi­now­skie­go In­gol­fa Wun­de­ra z Au­strii.

Uro­dzi­ny były też okazją do pre­zen­ta­cją moż­li­wo­ści, jakie daje - uni­ka­to­we w skali świa­ta - po­łą­cze­nie or­ga­nów ba­ro­ko­wych i ro­man­tycz­nych w jed­nej sali kon­cer­to­wej, w za­mó­wio­nym spe­cjal­nie z tej oka­zji kon­cer­cie Krzysz­to­fa Mey­era „Mu­si­ca fe­sti­va”. Jako so­li­ści wy­stą­pi­li prof. Lud­ger Loh­mann - autor kon­cep­cji budowy or­ga­nów, oraz Krzysz­tof Urba­niak, ar­ty­sta-re­zy­dent Fil­har­mo­nii Łódz­kiej. Or­kie­strę po­pro­wa­dził Da­niel Ra­iskin, głów­ny dy­ry­gent Fil­har­mo­nii.
(m)