Kolejne koncerty "Kolorów Polski"
środa, 22 lipca 2015
W najbliższy weekend zapraszamy do Brzeźnia i Brzezin na kolejne koncerty w ramach Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”.
25 lipca /sobota/ 19.00
Brzeźnio k. Sieradza, kościół pw. św. Idziego
POKÓJ JEJ CIENIOM
Wystąpi zespółTrzy Dni Później w składzie: Marta Piwowar – głos, Joanna Piwowar-Antosiewicz – głos, elektronika, Marta Groffik-Perchel – głos, Paweł Odorowicz – altówka, elektronika, Piotr Wierzbicki – projekcje multimedialne
„Pokój jej cieniom”, najnowszy album zespołu Trzy Dni Później, ukazał się we wrześniu 2014. Zawiera własne i zebrane impresje muzyczne, w tym autorskie utwory nawiązujące do twórczości Anne Louise Karsch i Ester Golan, które autorki zadedykowały swoim babciom: „Ich niełatwe losy nauczyły nas, jak ze spokojem wypatrywać światła”. Podczas koncertu w Brzeźniu słuchacze będą mogli projekt poznać bliżej i wybrać się w intrygującą muzyczną podróż kilkadziesiąt, a nawet kilkaset lat wstecz...
„Napisać, że ten koncert jest o kobietach byłoby sporym uproszczeniem. Może to wszystko mógłby też spotkać na swojej drodze mężczyzna. Więc to będzie o człowieku, który dokonuje wyboru w czasach, które temu nie sprzyjają. Będzie o Anne, która zupełnie świadomie zrezygnowała ze spokoju, którego gwarantem w jej czasach było małżeństwo. Wybrała wolność rozumianą we wszelakich aspektach. Tych wielkich, historycznych, i tych niewidocznych, których nie sposób odnaleźć na mapie. Będzie o Ester, która wybrała pamięć o dziecięcych spacerach nad Odrą, chociaż ze względu na czasy, w których pojawiła się na świecie, mogłaby zapamiętać coś zupełnie innego... Rzeczywistość, którą opisujemy podczas koncertu, widziana również ich oczami, to próba uratowania ponadczasowego świata, w którym człowieka nie definiuje jego narodowość, pochodzenie czy status społeczny, ale działania, jakie podejmuje, aby ocalić człowieczeństwo w sobie oraz w innych” – mówią artystki.
Kolejne odsłony historii bohaterek tej niezwykłej opowieści będą nas prowadzić przez obszary różne muzycznie – odnajdziemy klimaty subtelne i eteryczne, ale również ostrzejsze, niemal noise’owe. Uwagę przyciągną też pojawiające się tu i ówdzie, wygenerowane elektronicznie, szamańskie bębny i wyeksponowane partie altówki, a całości dopełnią oryginalne projekcje multimedialne autorstwa Piotra Wierzbickiego i Damiana Styrny.
26 lipca /niedziela/ 20.00
Brzeziny, Plac przed kościołem pw. św. Anny, ul. św. Anny 43 (plener)
BETESDA
Miasto Brzeziny już po raz drugi jako mecenas kultury w ramach Festiwalu „Kolory Polski” zrealizowało zamówienie kompozytorskie – tym razem tematem dla nowej kompozycji była postać oficjalnej patronki miasta, św. Anny. Święta czczona jest jako patronka szczęśliwych małżeństw i dzieciństwa, opiekunka pomyślnych narodzin, ale też tkaczy i krawców, czyli społeczności, które przez wieki budowały Brzeziny.
Stworzony na zamówienie miasta utwór Kari Sál zatytułowała „Betesda” (hebr. beth hesda: Dom Łaski) – to nazwa sadzawki w muzułmańskiej części Jerozolimy, uznawanej za miejsce cudownych uzdrowień. W jej pobliżu stoi świątynia pw. św. Anny i św. Joachima, rodziców matki Chrystusa, w której, według podań, miał być ich grób. Żaden z czterech ewangelistów nie wspomina o, Joachimie i Annie, występują oni tylko w apokryfach – Protoewangelii Jakuba (II w.) i Ewangelii Pseudo-Mateusza (VI w.) – do nich właśnie Brzeziny nawiązuje warstwa tekstowa „Betesdy”. Pojawia się w niej także postać bernardyna Władysława z Gielniowa, średniowiecznego poety-pieśniarza, szerzącego kult „łączniczki pokoleń”, jak nazywano św. Annę, czczoną nie tylko w katolicyzmie, ale też w islamie i prawosławiu.
Kari Sál – Karina Srocka, śpiewa, pisze teksty i komponuje. Wychowała się w Bieszczadach, stąd jej zachwyt naturą, a dzięki podróżom do Islandii wykorzystuje w swojej muzyce także skandynawskie brzmienia. To muzyka dialogu pomiędzy różnymi kulturami. Zawiera elementy jazzu, muzyki poważnej i world music, przy czym śpiewana jest po polsku.
Wykonawcy:
Kari Sál (Karina Srocka) – śpiew, Adam Bałdych – skrzypce, Paweł Kaczmarczyk – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja
Wydarzenia towarzyszące
· Wystawa „Trylogia – dziwne materii pomieszanie” szczegóły: http://muzeumbrzeziny.pl/wystawy/czasowe/trylogia-dziwne-materii-pomieszanie/
· Sprzedaż najnowszej publikacji „Brzeziny – dzieje miasta i regionu”, http://muzeumbrzeziny.pl/publikacje/brzeziny-dzieje-miasta-i-regionu/
· Ciasteczka św. Anny – będzie nimi częstował gości komitet odnowy brzezińskiego kościoła
Przypominamy, że na wszystkie koncerty Festiwalu „Kolory Polski” (poza finałowym) i na imprezy towarzyszące wstęp jest bezpłatny.
Milena Ostrowska
25 lipca /sobota/ 19.00
Brzeźnio k. Sieradza, kościół pw. św. Idziego
POKÓJ JEJ CIENIOM
Wystąpi zespółTrzy Dni Później w składzie: Marta Piwowar – głos, Joanna Piwowar-Antosiewicz – głos, elektronika, Marta Groffik-Perchel – głos, Paweł Odorowicz – altówka, elektronika, Piotr Wierzbicki – projekcje multimedialne
„Pokój jej cieniom”, najnowszy album zespołu Trzy Dni Później, ukazał się we wrześniu 2014. Zawiera własne i zebrane impresje muzyczne, w tym autorskie utwory nawiązujące do twórczości Anne Louise Karsch i Ester Golan, które autorki zadedykowały swoim babciom: „Ich niełatwe losy nauczyły nas, jak ze spokojem wypatrywać światła”. Podczas koncertu w Brzeźniu słuchacze będą mogli projekt poznać bliżej i wybrać się w intrygującą muzyczną podróż kilkadziesiąt, a nawet kilkaset lat wstecz...
„Napisać, że ten koncert jest o kobietach byłoby sporym uproszczeniem. Może to wszystko mógłby też spotkać na swojej drodze mężczyzna. Więc to będzie o człowieku, który dokonuje wyboru w czasach, które temu nie sprzyjają. Będzie o Anne, która zupełnie świadomie zrezygnowała ze spokoju, którego gwarantem w jej czasach było małżeństwo. Wybrała wolność rozumianą we wszelakich aspektach. Tych wielkich, historycznych, i tych niewidocznych, których nie sposób odnaleźć na mapie. Będzie o Ester, która wybrała pamięć o dziecięcych spacerach nad Odrą, chociaż ze względu na czasy, w których pojawiła się na świecie, mogłaby zapamiętać coś zupełnie innego... Rzeczywistość, którą opisujemy podczas koncertu, widziana również ich oczami, to próba uratowania ponadczasowego świata, w którym człowieka nie definiuje jego narodowość, pochodzenie czy status społeczny, ale działania, jakie podejmuje, aby ocalić człowieczeństwo w sobie oraz w innych” – mówią artystki.
Kolejne odsłony historii bohaterek tej niezwykłej opowieści będą nas prowadzić przez obszary różne muzycznie – odnajdziemy klimaty subtelne i eteryczne, ale również ostrzejsze, niemal noise’owe. Uwagę przyciągną też pojawiające się tu i ówdzie, wygenerowane elektronicznie, szamańskie bębny i wyeksponowane partie altówki, a całości dopełnią oryginalne projekcje multimedialne autorstwa Piotra Wierzbickiego i Damiana Styrny.
26 lipca /niedziela/ 20.00
Brzeziny, Plac przed kościołem pw. św. Anny, ul. św. Anny 43 (plener)
BETESDA
Miasto Brzeziny już po raz drugi jako mecenas kultury w ramach Festiwalu „Kolory Polski” zrealizowało zamówienie kompozytorskie – tym razem tematem dla nowej kompozycji była postać oficjalnej patronki miasta, św. Anny. Święta czczona jest jako patronka szczęśliwych małżeństw i dzieciństwa, opiekunka pomyślnych narodzin, ale też tkaczy i krawców, czyli społeczności, które przez wieki budowały Brzeziny.
Stworzony na zamówienie miasta utwór Kari Sál zatytułowała „Betesda” (hebr. beth hesda: Dom Łaski) – to nazwa sadzawki w muzułmańskiej części Jerozolimy, uznawanej za miejsce cudownych uzdrowień. W jej pobliżu stoi świątynia pw. św. Anny i św. Joachima, rodziców matki Chrystusa, w której, według podań, miał być ich grób. Żaden z czterech ewangelistów nie wspomina o, Joachimie i Annie, występują oni tylko w apokryfach – Protoewangelii Jakuba (II w.) i Ewangelii Pseudo-Mateusza (VI w.) – do nich właśnie Brzeziny nawiązuje warstwa tekstowa „Betesdy”. Pojawia się w niej także postać bernardyna Władysława z Gielniowa, średniowiecznego poety-pieśniarza, szerzącego kult „łączniczki pokoleń”, jak nazywano św. Annę, czczoną nie tylko w katolicyzmie, ale też w islamie i prawosławiu.
Kari Sál – Karina Srocka, śpiewa, pisze teksty i komponuje. Wychowała się w Bieszczadach, stąd jej zachwyt naturą, a dzięki podróżom do Islandii wykorzystuje w swojej muzyce także skandynawskie brzmienia. To muzyka dialogu pomiędzy różnymi kulturami. Zawiera elementy jazzu, muzyki poważnej i world music, przy czym śpiewana jest po polsku.
Wykonawcy:
Kari Sál (Karina Srocka) – śpiew, Adam Bałdych – skrzypce, Paweł Kaczmarczyk – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Krzysztof Szmańda – perkusja
Wydarzenia towarzyszące
· Wystawa „Trylogia – dziwne materii pomieszanie” szczegóły: http://muzeumbrzeziny.pl/wystawy/czasowe/trylogia-dziwne-materii-pomieszanie/
· Sprzedaż najnowszej publikacji „Brzeziny – dzieje miasta i regionu”, http://muzeumbrzeziny.pl/publikacje/brzeziny-dzieje-miasta-i-regionu/
· Ciasteczka św. Anny – będzie nimi częstował gości komitet odnowy brzezińskiego kościoła
Przypominamy, że na wszystkie koncerty Festiwalu „Kolory Polski” (poza finałowym) i na imprezy towarzyszące wstęp jest bezpłatny.
Milena Ostrowska