Jubileuszowe koncerty na setną rocznicę Filharmonii
wtorek, 10 lutego 2015
W lutym będziemy świętować 100-lecie orkiestry Filharmonii Łódzkiej. Z tej okazji muzycy przygotował pięć specjalnych koncertów (13-21 lutego), jubileuszową publikację „Filharmonia Łódzka. Spacer w przestrzeni, podróż w czasie”, dostępną w kasach FŁ od 17 lutego oraz cykl „To jest twoja filharmonia” (24 lutego-1 marca), który ma pokazać FŁ „od kuchni”.
Początek obchodów jubileuszowych, 13 lutego, wyznaczy monumentalne dzieło – oratorium, które jak żadne inne, symbolicznie nawiązuje do „początku” – Stworzenie świata Josepha Haydna.
Jak każde wydarzenie wielkiej rangi, również i jubileusz Filharmonii Łódzkiej będzie miał punkt kulminacyjny – koncert 17 lutego, który zostanie powtórzony 18 lutego. Będziemy wówczas świadkami prawykonania koncertu Musica festiva na dwoje organów oraz orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Meyera, jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich twórców. Dwa kolejne utwory, przewidziane na ten wieczór, są ściśle związane z historią Filharmonii. Poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa został wykonany dokładnie sto lat temu, podczas pierwszego koncertu Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, II Koncert fortepianowy Chopina natomiast zagrał patron FŁ, Artur Rubinstein, podczas swojego ostatniego występu w filharmonii w Łodzi. Wieczór ten będzie zatem czymś więcej niż zwykłym koncertem – będzie hołdem złożonym filharmonii i wszystkim ludziom, którzy tworzyli jej dzieje.
20 lutego, podczas premierowego wykonania utworu La città futurista Artura Zagajewskiego, obok orkiestry FŁ pojawi się 16 wykonawców-amatorów. Kompozytor jest dobrze znany łódzkim słuchaczom, a także publiczności festiwalu Warszawska Jesień (jego utwór „brut” został wybrany na inaugurację ubiegłorocznej edycji). Do wykonywania swoich utworów chętnie angażuje amatorów, doceniając ich spontaniczność i otwartość na nowe doznania dźwiękowe. W kompozycji La città futurista amatorzy zagrają na misach kryształowych, misach tybetańskich, rurach PCV oraz pozytywkach. Ta obsada wykonawcza ma znaczenie symboliczne. Od pewnego czasu filharmonia chętnie zaprasza bowiem do współtworzenia muzyki także osoby nie związane zawodowo z tą dziedziną sztuki. Wybór takiego utworu na jeden z koncertów jubileuszowych sygnalizuje więc otwartość instytucji i istotne przewartościowania, jakie się dokonały na przestrzeni ostatnich lat. Filharmonia to przecież również miejsce otwarte na wszystko, co nowe, także na potrzeby współczesnego odbiorcy. Ale to też miejsce dialogu nowoczesności z tradycją.
Oprócz dźwięków La città futurista wieczór wypełnią uwertura do opery Halka Stanisława Moniuszki oraz słynny Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka. Melomani będą mogli również sprawdzić, jak nowe filharmoniczne organy romantyczne wywiązują się z jednego ze swoich najważniejszych zadań: gry z orkiestrą symfoniczną. Sprawdzianem będzie Symfonia „Organowa” op. 78 Camille’a Saint-Saënsa z 1886 r.
Zwieńczeniem obchodów jubileuszowych będzie recital organowy 21 lutego, podczas którego zabrzmią oba instrumenty – barokowy i romantyczny. W programie części pierwszej, w wykonaniu artysty-rezydenta FŁ, Krzysztofa Urbaniaka, usłyszymy między innymi Bachowską Toccatę i Fugę d-moll, drugą część natomiast, w wykonaniu Ludgera Lohmanna, wypełnią utwory, które – chociaż powstały w epoce późnego romantyzmu – stanowią ukłon w stronę Johanna Sebastiana Bacha: kompozycje Węgra Ferenca Liszta i Niemca Sigfrida Karga-Elerta. Nie zabraknie także muzyki francuskiej, która reprezentowana będzie przez utwór Maurice’a Duruflé – pozwoli to pokazać, że organy symfoniczne mogą funkcjonować też w repertuarze o impresjonistycznym walorze brzmienia.
Honorowy patronat nad obchodami jubileuszu objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.
(jw)
Początek obchodów jubileuszowych, 13 lutego, wyznaczy monumentalne dzieło – oratorium, które jak żadne inne, symbolicznie nawiązuje do „początku” – Stworzenie świata Josepha Haydna.
Jak każde wydarzenie wielkiej rangi, również i jubileusz Filharmonii Łódzkiej będzie miał punkt kulminacyjny – koncert 17 lutego, który zostanie powtórzony 18 lutego. Będziemy wówczas świadkami prawykonania koncertu Musica festiva na dwoje organów oraz orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Meyera, jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich twórców. Dwa kolejne utwory, przewidziane na ten wieczór, są ściśle związane z historią Filharmonii. Poemat symfoniczny Finlandia Jeana Sibeliusa został wykonany dokładnie sto lat temu, podczas pierwszego koncertu Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, II Koncert fortepianowy Chopina natomiast zagrał patron FŁ, Artur Rubinstein, podczas swojego ostatniego występu w filharmonii w Łodzi. Wieczór ten będzie zatem czymś więcej niż zwykłym koncertem – będzie hołdem złożonym filharmonii i wszystkim ludziom, którzy tworzyli jej dzieje.
20 lutego, podczas premierowego wykonania utworu La città futurista Artura Zagajewskiego, obok orkiestry FŁ pojawi się 16 wykonawców-amatorów. Kompozytor jest dobrze znany łódzkim słuchaczom, a także publiczności festiwalu Warszawska Jesień (jego utwór „brut” został wybrany na inaugurację ubiegłorocznej edycji). Do wykonywania swoich utworów chętnie angażuje amatorów, doceniając ich spontaniczność i otwartość na nowe doznania dźwiękowe. W kompozycji La città futurista amatorzy zagrają na misach kryształowych, misach tybetańskich, rurach PCV oraz pozytywkach. Ta obsada wykonawcza ma znaczenie symboliczne. Od pewnego czasu filharmonia chętnie zaprasza bowiem do współtworzenia muzyki także osoby nie związane zawodowo z tą dziedziną sztuki. Wybór takiego utworu na jeden z koncertów jubileuszowych sygnalizuje więc otwartość instytucji i istotne przewartościowania, jakie się dokonały na przestrzeni ostatnich lat. Filharmonia to przecież również miejsce otwarte na wszystko, co nowe, także na potrzeby współczesnego odbiorcy. Ale to też miejsce dialogu nowoczesności z tradycją.
Oprócz dźwięków La città futurista wieczór wypełnią uwertura do opery Halka Stanisława Moniuszki oraz słynny Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka. Melomani będą mogli również sprawdzić, jak nowe filharmoniczne organy romantyczne wywiązują się z jednego ze swoich najważniejszych zadań: gry z orkiestrą symfoniczną. Sprawdzianem będzie Symfonia „Organowa” op. 78 Camille’a Saint-Saënsa z 1886 r.
Zwieńczeniem obchodów jubileuszowych będzie recital organowy 21 lutego, podczas którego zabrzmią oba instrumenty – barokowy i romantyczny. W programie części pierwszej, w wykonaniu artysty-rezydenta FŁ, Krzysztofa Urbaniaka, usłyszymy między innymi Bachowską Toccatę i Fugę d-moll, drugą część natomiast, w wykonaniu Ludgera Lohmanna, wypełnią utwory, które – chociaż powstały w epoce późnego romantyzmu – stanowią ukłon w stronę Johanna Sebastiana Bacha: kompozycje Węgra Ferenca Liszta i Niemca Sigfrida Karga-Elerta. Nie zabraknie także muzyki francuskiej, która reprezentowana będzie przez utwór Maurice’a Duruflé – pozwoli to pokazać, że organy symfoniczne mogą funkcjonować też w repertuarze o impresjonistycznym walorze brzmienia.
Honorowy patronat nad obchodami jubileuszu objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.
(jw)
Galeria
View the embedded image gallery online at:
https://www.lodzkie.pl/strona-glowna-lodzkie-21/aktualnosci/jubileuszowe-koncerty-na-setn%c4%85-rocznic%c4%99-filharmonii#sigProId9ab381f9a1
https://www.lodzkie.pl/strona-glowna-lodzkie-21/aktualnosci/jubileuszowe-koncerty-na-setn%c4%85-rocznic%c4%99-filharmonii#sigProId9ab381f9a1