Informacje z zakresu tegorocznej kampanii Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu
środa, 8 lipca 2020Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu co roku, w całej Europie odbywa się pomiędzy 16 a 22 września i jest kampanią zainicjowaną przez Komisję Europejską. W Polsce jej przebieg koordynuje Minister Infrastruktury. Celem kampanii jest zachęcenie mieszkańców miast, gmin, powiatów do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania, w tym chodzenia pieszo, jazdy na rowerze czy korzystania z komunikacji miejskiej.
Rejestracji miast i gmin biorących udział w tegorocznej kampanii Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 2020, można dokonać na poniższej stronie internetowej:
https://registration.mobilityweek.eu/login.php?lang=pl
W tym roku w związku z trwającą pandemią COVID-19 WYSTARCZY SIĘ ZAREJESTROWAĆ, aby pokazać zaangażowanie w promowanie zrównoważonej mobilności i NIE JEST WYMAGANE ZAZNACZENIE JEDNEGO Z TRZECH KRYTERIÓW UCZESTNICTWA tj.:
1 - Tydzień Działań – zorganizowanie wydarzeń (online lub fizycznych) w tygodniu od 16 do 22 września z uwzględnieniem tegorocznego motywu przewodniego kampanii „Zeroemisyjna mobilność dla każdego”.
2 - Działania Trwałe - wdrożenie co najmniej jednego nowego działania trwałego, które przyczyni się do odejścia od samochodu prywatnego na rzecz zorganizowanego środka transportu. Działania realizowane w ciągu ostatnich 12 miesięcy są również kwalifikowane pod warunkiem, że będą promowane w tygodniu od 16 do 22 września. Kwalifikowane są również tymczasowe środki realizowane w czasie pandemii COVID-19.
3 - Dzień Bez Samochodu - świętowanie Dnia Bez Samochodu, najlepiej 22 września (wtorek), poprzez wydzielenie jednego lub kilku obszarów zarezerwowanych dla pieszych, rowerzystów i transportu publicznego na co najmniej jeden cały dzień. W Polsce samorządy zwykle praktykują wprowadzanie na ten dzień bezpłatnej komunikacji miejskiej oraz organizację wydarzeń towarzyszących.
Na stronie www.mobilityweek.eu opublikowana została polska wersja językowa tegorocznych Wytycznych Tematycznych.
Natomiasta stronie https://mobilityweek.eu/communication-toolkit/ umieszczono natomiast Wytyczne Graficzne, pliki z logo kampanii i maskotkami ETZT;
Wszystkie materiały są dostępne BEZPŁATNIE i NIE SĄ CHRONIONE PRAWEM AUTORSKIM – można więc z nich swobodnie korzystać przygotowując własne publikacje promocyjne, w załączeniu znajdują się przykładowe materiały.
Dodatkowo na stronie:
opublikowany jest Raport z przebiegu kampanii ETZT w roku 2019, jak również prezentacje laureatów ubiegłorocznego konkursu o nagrody Ministra Infrastruktury.
Razem z Województwem Łódzkim tegoroczną kampanię ETZT wspierają następujące samorządy z regionu:
Gmina Krośniewice; Gmina Zgierz; Zgierz; Łódź; Sieradz; Gmina Łask; Powiat Łask; Tomaszów Mazowiecki; Gmina Inowłódz; Gmina Drzewica; Bełchatów; Powiat Wieruszowski; Gmina Kiełczygłów; Gmina Godzianów; Pajęczno; Gmina Ładzicie; Gmina Gidle;
oraz następujący partnerzy:
ConnectBus Piotrków Trybunalnski; PKS Opoczno; PKS Tomaszów Mazowiecki