Orły Eksportu – Łódzkie

wtorek, 10 marca 2015
W dniu 5 marca br. w Łodzi odbyła się konferencja z cyklu regionalnych spotkań połączona z uroczystym wręczeniem nagród laureatom rankingu Regionalne Orły Eksportu organizowana przez dziennik Rzeczpospolita. Wzięli w niej udział przedstawiciele firm z różnych sektorów gospodarki, reprezentanci rządu i regionalnego samorządu.
Celem przedsięwzięcia jest promocja eksportu i zachęcanie firm do otwierania się na zagraniczne rynki. Według wstępnych wyliczeń, cały polski eksport za ubiegły rok przekroczył 163 miliardy euro, a w roku obecnym powinien przekroczyć 170 mld euro.
 
Nagrody są przyznawane we wszystkich województwach w pięciu kategoriach: najlepszy eksporter, najdynamiczniejszy eksporter, najlepszy debiut, eksportowy produkt oraz osobowość eksportu. W województwie łódzkim wyróżnionych zostało osiem firm.
 
Najlepszym eksporterem w regionie łódzkim została firma Wielton – wieluńska firma będąca największym producentem przyczep i naczep. Laureatami
w kategorii „Produkt eksportowy” zostały dwie firmy: AMZ Kutno, firma produkująca miejskie autobusy i tankowozy oraz bełchatowska firma słodkości
Majami.
W kategorii „Debiut eksportu” została firma Technitel.
W kategorii „Najdynamiczniejszy eksporter” zostały wyróżnione cztery firmy: Ericpol działająca w branży IT, Zamet Industry producent stalowych konstrukcji wielkogabarytowych, urządzeń dźwigowych i przeładunkowych oraz komponentów do podwodnego wydobycia ropy i gazu. Grupa Paradyż, jedna z największych producentów płytek ceramicznych triumfowała również w kategorii „Najlepszy eksporter regionu” oraz „Produkt eksportowy”. Do grona najlepszych eksporterów regionu dołączyła Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu.
Kapituła Orłów Eksportu Łódzkiego wyróżniła i doceniła 3 niezwykłe osobowości eksportu:
Małgorzata Rosołowska – Pomorska, firma Adrian
Jan Dąbrowski, OSM Łowicz
Jan Smela, Ericpol.
 
W trakcie konferencji Tomasz Salomon, wicedyrektor w departamencie instrumentów wsparcia Ministerstwa Gospodarki, zwrócił uwagę, że mimo, iż mamy wiele instrumentów wspierających eksport, także na poziomie regionalnym, jest bardzo duża grupa przedsiębiorców, która nie jest w stanie się w tej ofercie znaleźć. Salomon podkreślał wagę eksportu dla całej gospodarki, przypominając, ze dynamika wydarzeń na arenie międzynarodowej musi spotkać się z szybką reakcją nie tylko samych przedsiębiorców, ale – może przede wszystkim – administracji. O narzędziach wsparcia w regionie łódzkim mówił Janusz Baranowski, z-ca dyrektora Departamentu ds. Przedsiębiorczości. Jednocześnie zapraszał przedsiębiorców do korzystania z usług Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera.
 
Gala w Łodzi, podobnie jak poprzednie pokazała, że potencjał eksportowy polskich przedsiębiorstw jest bardzo duży. Firmy muszą jednak wcześniej poznawać zasady, jakie rządzą globalnym rynkiem, by się odpowiednio do ekspansji przygotować. Organizowane przez „Rzeczpospolitą" konferencje dają taką właśnie okazję.