Moda & Technologia & Startup, czyli przepis na Modowy Startup Technologiczny

wtorek, 1 marca 2016

Mogłoby się wydawać, że moda i technologia to dwie płaszczyzny, które spotykają się jedynie na osobie użytkownika, jednak coraz więcej jest symptomów świadczących o tym, że te dwa, z pozoru odległe, światy mogą mieć więcej wspólnego niż można sobie wyobrazić. Fuzja rozwiązań technologicznych z elementami odzieży, w szczególności akcesoriami, zagościła na rynku światowym jako trend przybierający na sile i angażujący coraz poważniejszych aktorów (takich jak np. Intel).

Powrót do przyszłości?

Skarpetki, które zatrzymają odtwarzany film, gdy widz zaśnie, bransoletka z wbudowanym filtrem powietrza, odzież reagująca na dźwięk i/lub światło lub zasilająca smartphony dzięki wbudowanym panelom fotowoltaicznym - to tylko nieliczne przykłady prób nadania odzieży dodatkowych funkcji użytkowych lub wizualnych. Ukierunkowanie firmy z branży modowej na technologie może stanowić punkt wyjścia do tworzenia nowych produktów, usług i modeli biznesowych m.in. dla startupów, które są w stanie zaproponować, przetestować i zaadaptować nowe rozwiązania znacznie szybciej niż duże firmy.

Budowanie społeczności (community)

Zjawisku stymulowania tego kierunku rozwoju przedsiębiorstw z branży modowej sprzyjają także takie inicjatywy jak GGC Fash&Tech WAWA, zapoczątkowana przez Kasię Golę, autorkę bloga GeekGoesChic.Co. Poprzez cykliczne spotkania i warsztaty gromadzące pomysłodawców, startupy, znawców branży oraz inwestorów, przy jednoczesnym zaangażowaniu partnerów takich jak Allegro i Google, GGC Fash&Tech tworzy przestrzeń, w której mogą kiełkować i rozwijać się idee z pogranicza mody i technologii, czyli Fash & Tech.

Pitch i co dalej?

W trakcie spotkania (Meetup) zorganizowanego w II połowie lutego br. swoje pomysły i modele biznesowe w nurcie Fash&Tech przedstawiło siedem startupów, zróżnicowanych zarówno pod względem wieku, etapu rozwoju jak oczekiwań, z jakimi ich twórcy pojawili się na forum GGC Fash&Tech WAWA. Były to:

- Shoptrotter – zakupowy nawigator nie tylko dla turystów, umożliwiający wyselekcjonowanie sklepów z asortymentem, którego poszukuje użytkownik wybierający się na zakupy – w swoim mieście lub podczas podróży (także zagranicznej). Aplikacja Shoptrotter umożliwia wyselekcjonowanie i zlokalizowanie sklepów według poszukiwanych przez użytkownika produktów, cen oraz marek, a także zaplanowanie optymalnych tras zakupowych.

- Modsly – narzędzie pozwalające zaprojektować własną kolekcję ubrań. zarabianie na sprzedaży. Użytkownik, poprzez udostępnione na stronie internetowej narzędzie, projektuje, nie martwiąc się o produkcję, szycie i materiały. Modsly zajmuje się produkcją, sprzedażą i dystrybucją.

- Loko – aplikacja mobilna umożliwiająća przeglądanie ubrań ze sklepów internetowych „jak chcesz, kiedy chcesz” – zgodnie z założeniami twórców. Dodatkowo, aspekt społecznościowy aplikacji umożliwi dzielenie się znaleziskami ze znajomymi poprzez Messengera. Twórcy określają go mianem “Tindera dla branży modowej”.

- uBirds – inteligentny pasek, który zmieni Twój zegarek w smartwatch, nie zmieniając jego dotychczasowego (klasycznego) wyglądu.Policzy kroki, przebyty dystans, przekaże powiadomienia z telefonu – zgodnie z indywidualną konfiguracją funkcji dostosowaną do potrzeb użytkownika. Poza konfiguracją funkcji, nabywca może także zaprojektować wygląda paska.

- Guidici – platforma zakupowa pozwalająca na „czerpanie radości z wymieniania się ekskluzywnymi ubraniami” oraz „odkrywanie nowej, etycznej odsłony świata mody” poprzez oferowanie odzieży wyselekcjonowanych projektantów, tzw. „etycznych”. Guidici adresuje tych, którzy oprócz piękna cenią takie wartości jak przestrzeganie zasad fair trade, poszanowanie praw człowieka i zwierząt, ekologia, upcykling i slow fashion.

- Sartolane – klasyczne, luksusowe spersonalizowane męskie torby i akcesoria. Twórcy firmy zachwalają „najlepsze manufaktury, które szyją produkty z najlepszych europejskich materiałów w zgodzie z tradycyjnymi metodami kaletnictwa”.

- Bluebirds - samodzielne zaprojektowana, wysokiej klasy odzież w wykonaniu rodzimej szwalni. Dostępny na stronie internetowej kreatoroferuje możliwość samodzielnego zaprojektowania wymarzonego ubrania, podpowiadając wybór kroju ubrania odpowiedniego dla rodzaju sylwetki i dając dowolność w zakresie wykończenia oraz wyboru materiałów.

Mentor – must-have każdego startupu

W trakcie spotkania w ramach GGC Fash&Tech WAWA startupy mogą liczyć na spostrzeżenia i rady zarówno ze strony mentorów, jak i starannie dobranej przez organizatorkę, zebranej społeczności. Rady, choć z pozoru mogą wydawać się oczywiste, dla startupów stanowią cenne wskazówki i skłaniają m.in. do zweryfikowania podstawowych założeń przyjętych w modelu biznesowym, takich jak kalkulacja budżetu, zdefiniowanie odbiorców i kanałów dotarcia do nich, czy też strategia ekspansji zagranicznej.

C.d.n.

Opisane powyżej spotkanie było jednocześnie zwieńczeniem pierwszego roku funkcjonowania inicjatywy GGC Fash&Tech WAWA. Zgodnie z oczekiwaniami organizatorki - Kasi Goli - efektem spotkań, a przede wszystkim nawiązywanych kontaktów ma być współpraca pomiędzy przedsiębiorcami, aktorami branży modowej i inwestorami. Kolejne spotkanie odbędzie się już 17 marca i poświęcone będzie marketingowi modowemu.

Fash & Tech & … science-fiction ?

Czy stosowanie w modzie rozwiązań technologicznych rodem z filmów science-fiction spowoduje fashion revolution,czy też będzie to tylkofashion evolution? Twórcy kilku startupów, które prezentowały się podczas GGC Meetup posłużyły się określeniem rewolucja, rewolucyjnyitp. w odniesieniu do produktu lub usługi, którą oferują. Czy to właśnie startup działający w biznesie modowym okaże się być polskim jednorożcem[1], który zrewolucjonizuje branżę? Czas pokaże. Tymczasem, wszystkim pretendującym do tego tytułu pozostaje przetestowanie na swoim pomyśle poniższego przepisu na inteligentny produkt, który został przedstawiony w jednej z prezentacji podczas GGC Meetup, a który może stać się kluczem do sukcesu w dziedzinie Fash&Tech:

Product + Smart = Smart Product